Prof. Dr. Hugo Roos: Luchtvracht 2.1

19 januari 2015

Afgelopen week was er de traditionele nieuwjaarsreceptie van nagenoeg de volledige luchtvrachtsector in Nederland. Wie zijn oren daar goed te luisteren legt, hoort er veel belangwekkends. Bijvoorbeeld dat het vervoer van luchtvracht nog zeer traditioneel is georganiseerd. Ondanks de opkomst van 'integrators' als DHL en FedEx is er weinig veranderd.

Er zijn expediteurs die tussen verladers en luchtvaartmaatschappijen bemiddelen en er zijn 'general sales agents' die meerdere luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigen. De sterke economische positie in de keten van expediteurs gelijkt op de positie van integrators.

De luchtvaartmaatschappijen zullen die positie nooit verwerven. Toen KLM eigenaar was van TNT heeft ze die positie niet weten uit te buiten. Nu moet ze zien dat de hoge yield op het vervoer van internethandel toevalt aan integrators, in mindere mate aan traditionele expediteurs en niet aan luchtvaartmaatschappijen.

De vrachtdivisie van menige luchtvaartmaatschappij schrijft rode cijfers. De gemiddelde yield per kilo is even snel gedaald als de yield op vervoer van passagiers, zij het onder invloed van andere economische krachten. Daar komt nog bij dat sommige luchtvaartmaatschappijen zeer goed betalende lading voortkomend uit legale handel zoals wapens, wapenonderdelen of radioactieve isotopen, weigeren te vervoeren. Iedere luchtvaartmaatschappij wil graag paarden vervoeren. Die yield is gemiddeld tweemaal zo hoog als die op passagiers.

De vraag is hoe we de bijdrage van de verkoop van luchtvrachtruimte moeten interpreteren. Let wel: ik spreek niet over de verkoop van luchtvrachtdiensten. Die worden verkocht door expediteurs.

Sommigen beweren dat de opbrengsten van de verkoop van luchtvrachtruimte weinig kosten hoeven te dragen. Hoofdkostendrager is dan passageverkoop. Lijnrecht daarop staat de visie dat vrachtverkoop een hoofdkostendrager is, zoals het geval is bij bedrijven als Cargolux. In elk ander geval is zonder twijfel sprake van een 'joint'-service omdat er in iedere vlucht 'belly'-ruimte beschikbaar is, die verkocht zou kunnen worden. Veel Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verkopen nauwelijks meer luchtvrachtruimte op binnenlandse vluchten. De neiging om op termijn in zekere mate afscheid te nemen van de verkoop van luchtvrachtruimte groeit ook in Europa.

Prof. Dr. Hugo B. Roos
Emeritus hoogleraar
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Benno Baksteen
9 okt 2023 - 11:01
Daan Lenderink
30 sep 2023 - 07:54
22 sep 2023 - 11:11
Frank Oostdam, ANVR
20 sep 2023 - 09:51
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen