Arnold Burlage: Goed nieuws....?

Arnold Burlage
28 november 2014

Het zou eigenlijk geen nieuws moeten zijn. Helaas was het dat zomaar wel. Staatssecretaris Wilma Mansveld - na de nog steeds onbegrijpelijke plannen met Lelystad Airport nu weer in het nieuws vanwege een ICT schandaal met taximeters - maakte in de Tweede Kamer bekend dat zij bedreigingen van de KLM-positie en ook van de mainport Schiphol voortaan gaat aanpakken.

Zomaar plotseling ook eens goed nieuws? Al is de 'geldsmijterij' met honderden miljoenen voor de ontwikkeling van het spookvliegveld in de polder daarmee niet vergeten en vergeven. Ook met het taxischandaal wordt 200 miljoen door het putje gespoeld. Maar aan geld heeft het ministerie geen gebrek, hooguit aan deskundige ambtenaren die haar adviseren.

Maar nu gaat het om zaken van een heel andere orde. Als 'bedreigende' buitenlandse vliegmaatschappijen een aanvraag indienen om op Nederland te mogen vliegen, laat het kabinet daarin de belangen van KLM en Schiphol voortaan extra zwaar meewegen, meldde De Telegraaf.

De staatssecretaris accepteert geen oneerlijke concurrentie meer voor KLM vluchten vanaf Schiphol. Ze beweerde zelfs dat concurrerende vliegmaatschappijen - als Emirates, Etihad of Qatar Airways - een nieuwe verbinding met ons land voortaan kan worden ontzegd als de Nederlandse luchtvaart daaronder te veel zou lijden. Ook bestaande landingsrechten worden onder de loep genomen door de economische effecten te meten.

Zou de staatssecretaris wel weten dat de "spreadsheet boys" van Schiphol, die alleen hun door groot aandeelhouder Jeroen Dijsselbloem (Financiën) opgelegd rendement van 6,7% willen halen. Dit onder meer door Emirates, met nu al twee vluchten per dag, zelf binnen te halen met een bonus aan marketing bijdrage van twee miljoen euro?

Zou deze bewindsvrouw met uitsluitend hoofdpijn portefeuilles - luchtvaart, spoor, milieu - wel op de hoogte zijn dat die maatschappij van de stinkend rijke oliesjeiks een eigen zeer luxe lounge op de kop van de G Pier was beloofd, maar dat dit extraatje door heftig KLM ingrijpen op het nippertje is voorkomen?

In de Tweede Kamer bestaan terecht grote zorgen over de afkalvende positie van Schiphol en KLM, meldde dezelfde Telegraaf. Wat er bij had mogen staan dat dit door politiek en opeenvolgende kabinetten zelf is veroorzaakt.

Buitenlandse luchthavens zijn sterk in opkomst en vormen steeds meer concurrentie. Er valt met name veel te duchten van het Midden-Oosten en Turkije.

De president directeur van Turkish Airlines, Temel Kotil, liet onlangs naast onzichtbare financiële douceurtjes van de staat nog een heel andere - de belangrijkste - oorzaak weten voor het succes van zijn maatschappij, de snelst groeiende ter wereld. De luchthavens in Turkije zijn 24 uur per dag open. Nee, geen luchtfietserij, de nieuwe luchthaven van Istanboel voor 125 miljoen passagiers, die nu wordt gebouwd, moet zo weer worden uitgebreid.

Waarschuwingen dat Nederland op zijn tellen moet passen, omdat tot nu toe meer in rendement en de aanleg van een onnodig vliegveld in de polder is besteed, stapelen zich op. Door deze 'valse concurrentie' dreigt Nederland straks achter het net te vissen, zo vindt vrijwel de hele luchtvaartsector in ons land met uitzondering van de Schiphol-directie. Vreemd genoegd ook de VVD-fractie in de Tweede Kamer, die toch oor zou moeten hebben voor de zorgen van de vrijwel volledige luchtvaartsector.

Zou de staatssecretaris dat allemaal wel weten toen ze zei dat zij dit niet zomaar zal laten gebeuren. Emirates, bijvoorbeeld, vliegt nu tweemaal daags op Schiphol, eenmaal zelfs met de A380 super jumbo. "Het kan zijn dat straks een vlucht moet worden ingeleverd als de Nederlandse economie te veel in de wielen wordt gereden", zo gaf ze aan. "De sterke positie van Schiphol en KLM is voor ons een absolute prioriteit." Zou de staatssecretaris dat allemaal wel weten, bijvoorbeeld ook dat machtige vliegmaatschappijen dit nimmer zullen pikken. En dat met dergelijk ingrijpen andere belangen van Nederland in het buitenland op het spel worden gezet.

De beweringen van Wilma Mansveld dat zij wekelijks in overleg is met KLM en Schiphol over deze heikele kwestie om banen in Nederland te behouden, moet een vergissing zijn. Of van heel heel kort geleden. Tot voor kort werd nu juist geklaagd dat er geen aandacht was en dat bij de incidentele gesprekken niet werd geluisterd. Nu is de bewering: "Het KLM-netwerk is voor ons als wereldknooppunt van essentieel belang."

Goed nieuws dat uitgesproken inzicht. Nu nog van woorden naar daden. In de hoop dat het nog niet te laat is. Tot nu toe was het luchtvaartbeleid van de overheid GEPRUTS met hoofdletters. Hoog tijd dat ook de ministeries van Economische Zaken en Sociale Zaken (en werkgelegenheid) zich eens gaan bemoeien met deze belangrijke zaken.

Arnold Burlage
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen