Na pakweg driehonderd jaar heeft nog niemand kans gezien om een beetje betrouwbaar rijwiel te maken. Het licht is altijd kapot, de band zacht of lek, en de ketting is een rammelend, smerig onding. Het slot krijgt elke junk met schroevendraaier nog steeds in twee minuten open.
De personenauto daarentegen is van een onvoorstelbare degelijkheid en betrouwbaarheid. Die kun je een decennium lang zwaar mishandelen, in weer en wind en vrieskou buiten laten staan, allerlei onderhoud gewoon domweg niet uitvoeren, en nog start hij moeiteloos in één keer en brengt je comfortabel naar Barcelona.
Merkwaardig, want de auto is pakweg een miljard keer gecompliceerder dan een fiets.
Maar hoe zit dat bij het vliegtuig? Het sportvliegtuig is ALTIJD EEN BEETJE STUK tenzij het een keertje niet stuk is. En het verkeersvliegtuig NOOIT stuk, tenzij het kapot is. Dan vertrek je een half uur later. En dat is dus bijna nooit.
Resumerend valt de Boeing 737 in de categorie Nissan Pipo en de Aerosport FastFlyer in de categorie Rammelende Herenfiets.
Er is dus voor deze en gene nog wel werk aan de winkel.
Goof Bakker
[email protected]