Cantharellen

21 december 2014

Sébastien Randé, woordvoerder van Dassault, staat voor een giga-gordijn, met daarop in megaletters ‘Dassault Falcon 8X’. Hij spreekt. De zaal zwijgt, in spannende afwachting. "We are here for a revolution in business aviation. A true milestone of technology. A leap forward in every aspect of flight." Even is het doodstil. De man steekt zijn hand op. Dan stort het enorme gordijn ter aarde. Geen vliegtuig te zien.

In perfecte slagorde staan dertig ronde tafels opgesteld, witgedekt, met elk tien gouden stoeltjes er omheen, en zacht-gloeiende kroonluchters erboven. Verfijnde barokmuziek weerklinkt, voortgebracht door een strijkkwartet van vier mooie dames. Sébastien: "But we want to talk food first, because, after all, we are in France!"

Tientallen obers beginnen op en neer te rennen, om al het heerlijks aan te voeren dat twee-sterren-chefkok Thierry Marx voor ons heeft toebereid. En het is inderdaad àf. Tot en met de verse cantharellen, waarvan ik de smaak veertig jaar lang vergeten was (ik heb ze het laatst geproefd toen ik ze met mijn ouders ging plukken in het Holterbos, en mijn vader extra hard naar huis reed, omdat ze hun smaak al na enkele uren verliezen). Verfijnde wijnen, chocola met likeurkersen na. Je zou dat hele vliegtuig bijna vergeten. Is dit wel een juiste strategie? De Chinezen aan de tafel naast ons worden al wat luidruchtig. Ze hebben wellicht reden om vrolijk te zijn, want er wordt gefluisterd dat er al drie 8X’en besteld zijn, daar in het Rijk van het Midden. Naast me zit Ivan Veretennikov, de Russische uitgever van Altitudes. Hij zit driftig zijn iPhone te vingeren. Zal wel druk op de lijn zijn, want er schijnen Russen te zijn wier deposit voor een business jet door de devaluatie van de roebel plotseling gehalveerd is. Even verderop zit Sylvie Peron, zijn Franse collega, ook al wat confuus om zich heen te kijken.

Maar dan opeens zweeft uit het duister, voortgetrokken door een elektrisch karretje, de nieuwe 8X naar binnen. Applaus! Champagne! Het verzamelde volk omsluit het vliegtuig, als water om een rots. De oude Serge Dassault wordt op de trap gezet, omringd door arbeiders in witte overalls. ‘De oligarch en de vakbonden’, moet ik denken; Frankrijk ten voeten uit. De spreker heeft andere gedachten: "The business jet experience, for the efficiency minded customer! That’s why the 8X is totally at home in small demanding airports Aspen, Sankt Moritz en Cannes", jubelt hij.

Opmerkelijk snel daarna stroomt de zaal leeg: onze speciaal afgehuurde Airbus moet nog terug van Bordeaux-Merignac naar CDG. Anderhalf uur later rijden we door een nat en deprimerend Parijs. Naar buiten kijken in deze verregende toeristenstad stemt je niet vrolijker. Ik neem daarom de specs nog maar eens door: de romp van de 8X is een meter langer dan die van de 7X, de range is vijfhonderd nautical miles groter, de motoren zijn vijf procent zuiniger. En de prijs tien procent hoger: iets meer dan 57 miljoen dollar.

Goof Bakker
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Recente Goofblogs

9 sep 2015 - 14:45
2 sep 2015 - 14:35
24 aug 2015 - 15:41
18 aug 2015 - 17:29
11 aug 2015 - 11:27
4 aug 2015 - 23:29
26 jul 2015 - 13:12
16 jul 2015 - 08:26
6 jul 2015 - 12:21
23 jun 2015 - 12:39
13 jun 2015 - 09:36
5 jun 2015 - 14:59
27 mei 2015 - 22:41
27 mei 2015 - 12:35
20 mei 2015 - 14:04
18 mei 2015 - 14:57
12 mei 2015 - 13:33
3 mei 2015 - 13:07
20 apr 2015 - 12:25
14 apr 2015 - 13:05
5 apr 2015 - 12:25
29 mrt 2015 - 17:23
20 mrt 2015 - 15:34
10 mrt 2015 - 16:56
2 mrt 2015 - 16:19
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen