Partners van Luchtvaartnieuws.nl

NVLT

Column

Schiphol moet en zal uitbreiden op Lelystad. Dat is de boodschap die Schiphol in het ondernemingsplan Lelystad Airport de wereld in slingert! Als het niet zo treurig was, is het eigenlijk wel vermakelijk om te lezen hoe alle mogelijke feiten en argumenten zorgvuldig naar dezelfde conclusie worden gebogen door de vele hardwerkende beleidsmakers die aan het boekje meegewerkt hebben.

Gastblog

In mijn vorige column beloofde ik iets te zeggen over de plaats van luchtvracht in de luchtvaartmarkt. Daar is alle reden voor. Luchtvracht is voor sommige luchtvaartmaatschappijen de kurk waarop men drijft, zoals bij Cargolux, voor andere maatschappijen een belangrijke inkomstenbron, zoals voor KLM en Lufthansa. Er zijn er ook die er niets mee te maken willen hebben, zoals Ryanair.

Goofblog

Deze week zag ik dat American Airlines z'n huisstijl veranderd heeft. Dat was ooit de mooiste livery van de hele burgerluchtvaart: blanke lak op kaal aluminium. Nu hebben ze dat vervangen door een soort grijs. Grijs! De art-director die dat bedacht heeft, moet zich kapot schamen.

Poll

MH370 toont aan dat airliners beter te traceren moeten zijn.


Stem

Smartlinks

Last minutes

Luchtvaartnieuws-blad april/mei

Pieter Elbers (KLM): Samenwerken met carriers uit de golf
Austrian Airlines overleeft dankzij 'coup'
Brazilië: duizenden extra vluchten en hotelkamers tijdens WK
ANVR: 'Reiswinkel moet zich bevrijden uit stenen omgeving'
Singapore: luchtvaart en overheid werken samen voor nationaal belang
Europese Unie moet knopen doorhakken over luchtvaart
Germanwings mikt op zakenreiziger én rugzaktoerist

Luchtvaartopleidingen

19-5-2011, 11:57 uur

Air France-KLM en Delta verminderen transatlantische capaciteit

Air France-KLM en Delta verminderen transatlantische capaciteit

PARIJS - Air France-KLM, Delta en Alitalia, die samen een transtlantische joint venture vormen, gaan in het najaar de capaciteit op vluchten tussen Europa en Noord-Amerika terugbrengen. Ten opzichte van een jaar eerder gaat het om een reductie van zeven tot negen procent, zo maakten de maatschappijen donderdag gezamenlijk bekend. De SkyTeam-maatschappijen reageren hiermee op de sterk gestegen olieprijs.

De vier maatschappijen zullen hun gecombineerde netwerk aanpassen en de capaciteit terugbrengen door op bepaalde routes de frequentie te verlagen gedurende de herfst en winter, wanneer het aantal reizigers traditioneel lager is. “Het is gebleken dat we gedurende afgelopen winterseizoen veel teveel capaciteit op transatlantische routes beschikbaar hadden”, licht KLM-topman Peter Hartman toe.
 
De vrijgekomen capaciteit zal worden ingezet op vluchten naar ‘warm weer bestemmingen’.  Zo heeft KLM aangekondigd te gaan vliegen op de voormalige Martinair-bestemmingen Havana en Punta Cana en wordt ook Rio de Janeiro in het najaar aan het routenetwerk toegevoegd, aldus Hartman.
 
De precieze details van de capaciteitsreductie zijn nog niet bekendgemaakt. Wat betreft KLM zal de capaciteitsvermindering volgens Hartman vooral plaatsvinden door de inzet van kleinere vliegtuigen richting Noord-Amerika. De Amerikaanse partner Delta schrapt mogelijk tijdelijk enkele kleinere bestemmingen in Europa.

Van onze redactie

  • NuJijNuJij
  • HyvesHyves
  • GoogleGoogle