Noodlanding 'als in een achtbaan' van American Airlines

16 april 2014 - 13:33

DALLAS - Een MD-80 van American Airlines heeft dinsdag een noodlanding gemaakt in Abilene, Texas, nadat op kruishoogte de cabinedruk wegviel en er geen zuurstofmaskers tevoorschijn kwamen. Het toestel was met 133 passagiers en vijf bemanningsleden onderweg van Cabo San Lucas in Mexico naar Dallas-Fort Worth International Airport.

Toen het toestel, vlucht AA1225, nog ongeveer een uur verwijderd was van Dallas viel plotseling de cabinedruk weg (decompressie). In vliegtuigen leidt decompressie er normaal gesproken toe dat de zuurstofmaskers voor de passagiers automatisch tevoorschijn komen uit het plafond boven de stoelen. Maar dat gebeurde dinsdag niet bij American Airlines.

Achtbaan
Ook mét zuurstofmaskers dalen piloten bij decompressie - waardoor een gebrek aan zuurstof ontstaat - altijd standaard snel af naar een hoogte van rond de 3.000 meter of lager, waar weer voldoende natuurlijke zuurstof is. Nu er geen zuurstofmaskers waren had de bemanning van AA-1225 een reden om nog sneller te dalen.

De piloten van AA slaagden er dinsdag in het vliegtuig goed onder controle te houden en na korte tijd een vrijwel normale landing te maken op Abilene Regional Airport, een kleine, weinig gebruikte luchthaven in de Texaanse stad Abilene. "Het was net een achtbaan, zo snel gingen we naar beneden", zei passagier Najmah Walton naderhand tegen verslaggevers. "De piloten riepen om dat we eerst van 30.000 voet naar 10.000 gingen dalen."

Aan de grond moesten de passagiers in het vliegtuig blijven, omdat Abilene geen douane heeft die internationale vluchten kan afhandelen. Monteurs verrichtten reparaties en het toestel vertrok na anderhalf uur weer voor het laatste stukje naar Dallas.

Oude vloot
American Airlines heeft een van de oudste vloten in de Verenigde Staten, zo blijkt uit gegevens van Airfleets.net: de toestellen van AA hebben een gemiddelde leeftijd van 13,6 jaar. Alleen Delta Air Lines, partner van KLM en Air France, heeft onder de Amerikaanse carriers een nog oudere vloot met een gemiddelde van 16,9 jaar.

AA heeft 158 McDonnell Douglas MD-80's (in de series MD-82 en MD-83) in bedrijf, die allemaal eind jaren tachtig, begin jaren negentig werden geleverd. Al deze toestellen zijn derhalve ouder dan twintig jaar en sommige ouder dan 25 jaar.

Voor de veiligheid in de luchtvaart is het onderhoud bepalend en niet de leeftijd van een toestel. En de Amerikaanse maatschappijen voldoen qua onderhoud allemaal aan de strenge regelgeving. Maar een oude vloot wordt in de branche over het algemeen ook gezien als een teken van zwakte: een maatschappij die niet kon of wilde vernieuwen.

Vlootvernieuwing
American Airlines, dat bezig is te fuseren met US Airways - ze zullen samen doorgaan onder de naam AA - is wel bezig met een grote vlootvernieuwing. Zo worden de MD-80’s de komende jaren geleidelijk vervangen door Airbus A319’s, Boeing 737-800’s en de Boeing 738 MAX 8. In 2018 moet deze operatie zijn voltooid.

Ook de Boeing 757's  en de 767's van de maatschappij worden de komende jaren grotendeels vervangen.

Van onze redactie

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen