Partners van Luchtvaartnieuws.nl

Dutch Aviation Group

Column

Het is wellicht aanmatigend, maar zelden heb ik zo'n onzin horen debiteren als de laatste weken met de pleidooien voor Lelystad Airport als overloop luchthaven voor Schiphol. De onzin kwam uit verschillende kokers, variërend van Schiphol topman Jos Nijhuis tot de voormalige PvdA milieu minister Hans Alders, die een goden-rol wordt aangemeten. Waaraan ontleent hij eigenlijk zijn kennis van de internationale luchtvaart. Wil hij misschien zijn "rode" puntjes alsnog binnenhalen. En wordt dat de op oude "roem" terende bewindsman wellicht gegund.

Gastblog

In mijn vorige column beloofde ik iets te zeggen over de plaats van luchtvracht in de luchtvaartmarkt. Daar is alle reden voor. Luchtvracht is voor sommige luchtvaartmaatschappijen de kurk waarop men drijft, zoals bij Cargolux, voor andere maatschappijen een belangrijke inkomstenbron, zoals voor KLM en Lufthansa. Er zijn er ook die er niets mee te maken willen hebben, zoals Ryanair.

Goofblog

"Are there any rare birds to be seen?", vraag ik de parkwachter. De man lacht. Vandaag komt iedereen voor de raket. Hij zegt: "Een stukje terug zit een horned owl te broeden. Z’n kop steekt boven het nest uit. Je mag wel even terugrijden". Dat doe ik. Typisch Amerika. Zelfs voor zeldzame vogels hoef je de auto niet uit. En die raket gaat toch pas over twee uur.

Poll

MH370 toont aan dat airliners beter te traceren moeten zijn.


Stem

Smartlinks

Last minutes

Luchtvaartnieuws-blad april/mei

Pieter Elbers (KLM): Samenwerken met carriers uit de golf
Austrian Airlines overleeft dankzij 'coup'
Brazilië: duizenden extra vluchten en hotelkamers tijdens WK
ANVR: 'Reiswinkel moet zich bevrijden uit stenen omgeving'
Singapore: luchtvaart en overheid werken samen voor nationaal belang
Europese Unie moet knopen doorhakken over luchtvaart
Germanwings mikt op zakenreiziger én rugzaktoerist

Luchtvaartopleidingen

6-5-2011, 15:41 uur

Vierde Boeing 747-400BCF Martinair keert terug uit woestijn

Vierde Boeing 747-400BCF Martinair keert terug uit woestijn

SCHIPHOL - De vierde en laatste Boeing 747-400BCF van Martinair Cargo keert volgende week terug op Schiphol, nadat het toestel medio 2009 in de woestijn geparkeerd werd. Dat bevestigt Martinair-woordvoerster Suzanne van de Velde aan Luchtvaartnieuws.nl. Het is nog onduidelijk wat er met het toestel gaat gebeuren na aankomst op Schiphol.

“Er is nog geen definitieve besluitvorming of deze Boeing 747-400BCF ook in onze vrachtvloot wordt ingezet”, zegt Van de Velde. Met het oog op deze onzekerheid zal het toestel volledig in het wit worden afgeleverd.

De andere drie Boeing 747-400BCF’s die in 2009 vanwege het inzakken van de luchtvrachtmarkt in de woestijn in Arizona werden geparkeerd zijn inmiddels weer in gebruik genomen. Eén vliegt er bij Martinair, de andere twee zijn in dienst van de Duitse vrachtmaatschappij Air Cargo Germany. De ongeveer twintig jaar oude Boeing 747-400BCF’s zijn voormalige passagiersvliegtuigen, die Martinair Cargo na ombouw tot vrachtversie vanaf eind 2006 in gebruik heeft genomen.

Martinair Cargo vliegt naast de Boeing 747-400BCF met vier van KLM Cargo afkomstige Boeing 747-400ERF’s, plus zeven MD-11F’s. Later dit jaar stoot Martinair de passagiersdivisie af en gaat verder als een pure vrachtmaatschappij binnen de luchtvaartgroep Air France-KLM. Voor passagiersvluchten beschikt Martinair nu nog over drie Boeing 767-300ER’s.

Van onze redactie

  • NuJijNuJij
  • HyvesHyves
  • GoogleGoogle