Partners van Luchtvaartnieuws.nl

Dutch Aviation Group

Column

Schiphol moet en zal uitbreiden op Lelystad. Dat is de boodschap die Schiphol in het ondernemingsplan Lelystad Airport de wereld in slingert! Als het niet zo treurig was, is het eigenlijk wel vermakelijk om te lezen hoe alle mogelijke feiten en argumenten zorgvuldig naar dezelfde conclusie worden gebogen door de vele hardwerkende beleidsmakers die aan het boekje meegewerkt hebben.

Gastblog

In mijn vorige column beloofde ik iets te zeggen over de plaats van luchtvracht in de luchtvaartmarkt. Daar is alle reden voor. Luchtvracht is voor sommige luchtvaartmaatschappijen de kurk waarop men drijft, zoals bij Cargolux, voor andere maatschappijen een belangrijke inkomstenbron, zoals voor KLM en Lufthansa. Er zijn er ook die er niets mee te maken willen hebben, zoals Ryanair.

Goofblog

Deze week zag ik dat American Airlines z'n huisstijl veranderd heeft. Dat was ooit de mooiste livery van de hele burgerluchtvaart: blanke lak op kaal aluminium. Nu hebben ze dat vervangen door een soort grijs. Grijs! De art-director die dat bedacht heeft, moet zich kapot schamen.

Poll

MH370 toont aan dat airliners beter te traceren moeten zijn.


Stem

Smartlinks

Last minutes

Luchtvaartnieuws-blad april/mei

Pieter Elbers (KLM): Samenwerken met carriers uit de golf
Austrian Airlines overleeft dankzij 'coup'
Brazilië: duizenden extra vluchten en hotelkamers tijdens WK
ANVR: 'Reiswinkel moet zich bevrijden uit stenen omgeving'
Singapore: luchtvaart en overheid werken samen voor nationaal belang
Europese Unie moet knopen doorhakken over luchtvaart
Germanwings mikt op zakenreiziger én rugzaktoerist

Luchtvaartopleidingen

6-5-2011, 15:41 uur

Vierde Boeing 747-400BCF Martinair keert terug uit woestijn

Vierde Boeing 747-400BCF Martinair keert terug uit woestijn

SCHIPHOL - De vierde en laatste Boeing 747-400BCF van Martinair Cargo keert volgende week terug op Schiphol, nadat het toestel medio 2009 in de woestijn geparkeerd werd. Dat bevestigt Martinair-woordvoerster Suzanne van de Velde aan Luchtvaartnieuws.nl. Het is nog onduidelijk wat er met het toestel gaat gebeuren na aankomst op Schiphol.

“Er is nog geen definitieve besluitvorming of deze Boeing 747-400BCF ook in onze vrachtvloot wordt ingezet”, zegt Van de Velde. Met het oog op deze onzekerheid zal het toestel volledig in het wit worden afgeleverd.

De andere drie Boeing 747-400BCF’s die in 2009 vanwege het inzakken van de luchtvrachtmarkt in de woestijn in Arizona werden geparkeerd zijn inmiddels weer in gebruik genomen. Eén vliegt er bij Martinair, de andere twee zijn in dienst van de Duitse vrachtmaatschappij Air Cargo Germany. De ongeveer twintig jaar oude Boeing 747-400BCF’s zijn voormalige passagiersvliegtuigen, die Martinair Cargo na ombouw tot vrachtversie vanaf eind 2006 in gebruik heeft genomen.

Martinair Cargo vliegt naast de Boeing 747-400BCF met vier van KLM Cargo afkomstige Boeing 747-400ERF’s, plus zeven MD-11F’s. Later dit jaar stoot Martinair de passagiersdivisie af en gaat verder als een pure vrachtmaatschappij binnen de luchtvaartgroep Air France-KLM. Voor passagiersvluchten beschikt Martinair nu nog over drie Boeing 767-300ER’s.

Van onze redactie

  • NuJijNuJij
  • HyvesHyves
  • GoogleGoogle