Partners van Luchtvaartnieuws.nl

NVLT

Column

Het is wellicht aanmatigend, maar zelden heb ik zo'n onzin horen debiteren als de laatste weken met de pleidooien voor Lelystad Airport als overloop luchthaven voor Schiphol. De onzin kwam uit verschillende kokers, variërend van Schiphol topman Jos Nijhuis tot de voormalige PvdA milieu minister Hans Alders, die een goden-rol wordt aangemeten. Waaraan ontleent hij eigenlijk zijn kennis van de internationale luchtvaart. Wil hij misschien zijn "rode" puntjes alsnog binnenhalen. En wordt dat de op oude "roem" terende bewindsman wellicht gegund.

Gastblog

In mijn vorige column beloofde ik iets te zeggen over de plaats van luchtvracht in de luchtvaartmarkt. Daar is alle reden voor. Luchtvracht is voor sommige luchtvaartmaatschappijen de kurk waarop men drijft, zoals bij Cargolux, voor andere maatschappijen een belangrijke inkomstenbron, zoals voor KLM en Lufthansa. Er zijn er ook die er niets mee te maken willen hebben, zoals Ryanair.

Goofblog

“It’s hard to teach old dogs like us new tricks”, verzucht Paul. We zijn samen aan het deltavliegen in Florida. Maar we bakken er beiden weinig van. Daarmee houdt de gelijkenis ook op. Paul is voormalig A7-Crusader-vlieger van de US-Navy. Vloog in de jaren zeventig vanaf vliegdekschepen. Werd daarna captain bij een airline. In zijn vrije tijd speurde hij met een omgebouwde Citabria meer dan zevenduizend uur lang naar scholen haring, voor de kust van Maine en Nova Scotia.

Poll

MH370 toont aan dat airliners beter te traceren moeten zijn.


Stem

Smartlinks

Last minutes

Luchtvaartnieuws-blad april/mei

Pieter Elbers (KLM): Samenwerken met carriers uit de golf
Austrian Airlines overleeft dankzij 'coup'
Brazilië: duizenden extra vluchten en hotelkamers tijdens WK
ANVR: 'Reiswinkel moet zich bevrijden uit stenen omgeving'
Singapore: luchtvaart en overheid werken samen voor nationaal belang
Europese Unie moet knopen doorhakken over luchtvaart
Germanwings mikt op zakenreiziger én rugzaktoerist

Luchtvaartopleidingen

2-1-2012, 17:44 uur

Schiphol met bijna vijftig miljoen passagiers weer nummer vier Europa

Schiphol met bijna vijftig miljoen passagiers weer nummer vier Europa

SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol is qua aantal passagiers per jaar weer de nummer vier van Europa. Dat zei topman Jos Nijhuis maandag tijdens de nieuwjaarsreceptie van Schiphol. In 2011 telde de luchthaven 49,8 miljoen passagiers, een toename van ruim tien procent ten opzichte van 2010. Nooit eerder vlogen in een jaar tijd zoveel mensen van, naar of via Schiphol.

Schiphol stond in 2010 op de vijfde plek in Europa. Madrid nam na Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle en Frankfurt de vierde plek in. In 2011 noteerde Schiphol in tegenstelling tot Madrid Barajas Airport een flinke groei.

Het vrachtvervoer bleef in 2011 vrijwel gelijk, aldus Schiphol maandag. Er werd anderhalf miljoen ton vracht verwerkt. Het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer steeg met 8,8 procent van 386.319 naar 420.245.

Het aantal bestemmingen dat vanaf Schiphol wordt aangeboden groeide vorig jaar van 301 naar 313.  

Schiphol rekent voor 2012 op vergelijkbare passagiersaantallen, maar een daling van de vrachtvolumes.

Van onze redactie

Trefwoorden: airports , nijhuis , schiphol , record , madrid

  • NuJijNuJij
  • HyvesHyves
  • GoogleGoogle