Schiphol in gesprek met omwonenden om te kunnen groeien

8 januari 2015 - 6:33 | Door: 
onze redactie

AMSTERDAM – De luchthaven Schiphol moet groeien om de enorme investering, die op dit moment worden gedaan in uitbreiding van de terminal en verbetering van de services naar reizigers, terug te kunnen verdienen. Stilstand betekent verder dat de luchthaven haar positie als transferstation in rap tempo verliest aan Turkije en het Midden-Oosten. De luchthaven start daarom gesprekken met omwonenden.

Volgens het Financieele Dagblad wil Schiphol de afspraken met de omgeving wijzigen. Woordvoerders van Schiphol en van de Alderstafel bevestigen dat aan de zakenkrant.

Reeds volgende week praten partijen met elkaar over de groeiambitie in de Haarlemmermeer. Staatssecretaris Wilma Mansveld wil zich nog niet met de kwestie bemoeien voordat eerst de uitkomsten bekend zijn van de gesprekken tussen Schiphol en de omwonenden. Verwacht wordt echter dat Mansveld snel aan zet zal zijn omdat Schiphol en de omwonende tegenover gestelde ambities hebben.

Schiphol wil meer transfervervoer en moet daarvoor groeien naar 510.000 vliegbewegingen. De huidige afspraak binnen het Aldersakkoord blokkeren deze groeiambitie al bij 470.000 vliegbewegingen. In 2014 vonden er 438.000 starts en landingen plaats. Er is voorlopig dus overdag nog ruimte. Echter in de nachtelijke uren, waarin ArkeFly en Transavia voor een deel actief zijn, zit geen rek meer. De ruimte overdag wil Schiphol beter benutten door een vierde baan beter te benutten, waardoor er meer ruimte komt voor het dag-randvervoer.

Omgevingsraad Schiphol
Niet duidelijk is met wie Schiphol uiteindelijk gaat praten aangezien staatssecretaris Mansveld eerder bekend maakte dat er per 1 januari 2015 een nieuwe vertegenwoordiging vanuit de omwonenden is ingesteld. De nieuwe Omgevingsraad Schiphol (ORS) vervangt de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) en de Alderstafel. Volgens Mansveld zijn er maar liefst 93 organisaties betrokken die "gaan meepraten" in de nieuwe raad. De bewonersorganisaties vertegenwoordigen zowel het binnen-als het buitengebied dat zich rond iedere start-en landingsbaan bevindt.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen