Air Asia: Kuala Lumpur, 19 juli 2015

8 september 2015

Voor onze vlucht van Kuala Lumpur naar Medan in IndonesiË hadden we in december al tickets geboekt. De enkele reis kostte 21 euro per persoon incl. 20 kg bagage en een gereserveerde stoel. We kozen voor de stoelen EF direct achter de bigseats.

Na goede ervaringen met AirAsia Thailand vorig jaar waren er op het moment van boeking in december geen redenen om niet met deze maatschappij te vliegen. Twee dagen na het boeken stortte echter een toestel van AirAsia Indonesië neer op een vlucht van Surabaya naar Singapore. Het vertrek was vanaf KLIA2... de low-costterminal van Kuala Lumpur. De reis per trein met de KLIA express verliep voorspoedig en ook het inchecken bij de AirAsia-balie ging snel. Voor we het wisten waren we door de security en moesten we wachten op vertrek van onze vlucht naar Medan met vluchtnummer QZ123.

De vlucht werd uitgevoerd met een A320 (PK-AXT). Terwijl de vertrektijd passeerde, was er nog steeds geen toestel aan de gate. Er werd ook geen informatie gegeven door de bij de gate aanwezige grondstewardessen. Vreemde situatie als reizigers vragen hebben terwijl je als medewerker de hele tijd spelletjes zit te spelen op je telefoon en niet bereikbaar bent. Uiteindelijk vertrokken we met meer dan een uur vertraging richting Medan.

De vluchtduur was kort; 45 minuten van gate tot gate en de vlucht zelf verliep rustig. De informatie die we uit de cockpit kregen was absoluut onverstaanbaar, niet alleen wat volume betreft maar zeker ook door het zeer slechte Engels van de FO.

Gedurende de vlucht was er de mogelijkheid om een versnapering te kopen maar we hebben van deze dienst geen gebruik gemaakt. Een goede landing in Medan met een lange uitrol en een behoorlijk stuk taxiën naar het luchthavengebouw waar we met dik 45 minuten vertraging aankwamen.

AirAsia krijgt voor deze vlucht een 6 van mij. Je betaalt niks maar krijgt ook niks. Niet alleen geen verzorging (wat we vooraf wisten) maar ook geen informatie en service.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017