Air KBZ: Bagan - Yangon, 19 november 2014

25 november 2014

Om van Bagan naar Yangon te reizen zijn er twee mogelijkheden, de bus of vliegen. De bus heeft 10 uur nodig, het vliegtuig 1 uur. Myanmar heeft diverse luchtvaartmaatschappijen, die bijna allemaal met hetzelfde toestel vliegen, de ATR 72-500. Het verschil zit met name in het routenetwerk. Wij kozen voor AIR KBZ, omdat ze een rechtstreekse vlucht hebben en we online een eticket konden boeken.

Dit is pas zeer recentelijk mogelijk, maar maakt het plannen van een rondje hoogtepunten wel makkelijker. Voor rond de €100 p.p. kochten we een enkeltje voor vlucht K7-263. Daar zit bagage en een snackbox bij inbegrepen.

Na twee eerdere binnenlandse vluchten wisten we wat er van ons verwacht werd. Dertig minuten voor vertrek arriveerde we op de luchthaven van Nyaung Y. Binnen liepen we direct naast de incheckbalie. Stel je daar niets van voor. Een verhoogde tafel, waar je een sticker kreeg nadat gecontroleerd was of je naam op de handgeschreven passagierslijst stond.

Elke vlucht krijgt een eigen kleur sticker. Je krijgt ook een boarding pas. Zonder naam. Zonder stoel. Onze koffer werd gelabeld en naar het platform gebracht. Geen bagagebanden, gewoon een medewerker die jouw koffer naar buiten rolt. Ons werd verzocht plaats te nemen.

Na een kwartier werden alle passagiers persoonlijk geïnformeerd dat de vlucht ongeveer een uur vertraging zou hebben. Net zoals al onze eerdere vluchten overigens. Na 45 minuten was het tijd door de veiligheidscontrole te gaan. Zoals in veel landen waar ze niet zo bang zijn voor terroristen, een erg ontspannen bedoeling. Tas op de band, zelf door het poortje, tas weer oppakken. Flesje water, geen probleem. Telefoon in je broekzak, geen probleem. Beter dan het bodyscan toneelstukje dat in veel Westerse landen gespeeld wordt.

Na de check was een wachtruimte. Hier zaten mensen van meerdere vluchten door elkaar, makkelijk uit elkaar te houden door de stickers. Tien minuten later kwam ons vliegtuig binnen. Er zijn geen monitoren met vertrektijden of gate informatie.

Op een bepaald moment gaan een deur naar het platform open en springt 75% van de aanwezigen (met name westerlingen overigens) op om naar de deur te rennen. 'Zou dit mijn vlucht zijn?'. Via de stickers is een snelle selectie mogelijk. Een groot deel van de mensen wordt weer weggestuurd, een klein deel mag door.

Het blijkt om onze vlucht te gaan, ook omdat er inmiddels iemand met een krijtbord op een stok rondloopt met daarop ons vluchtnummer. We worden met een bus naar het vliegtuig gebracht, waar we via de achterdeur instappen. Het vliegtuig zit nog half vol, met mensen die slechts een tussenstop maken.

Het routenetwerk is net een spinnenweb en veel vluchten maken een korte tussenstop om passagiers te wisselen. We zoeken een vrij rijtje en nemen plaats aan de linkerkant van het toestel. We hadden eerder op de dag een ander toestel zien vertrekken met een grote linker bocht, wat een prachtig uitzicht moet opleveren over de tempels van Bagan.

Al snel was iedereen aan boord en vertrokken we. Een korte veiligheidsinstructie in het Engels (zo werkt de gordel, hier is de deur en lees de rest maar op de safetycard), reden we over de startbaan naar het zuiden, om daar 180 graden te draaien en naar het noorden te vertrekken.

Wat is zo'n ATR 72 toch een fijn toestel, stil, snel en comfortabel. De verwachte linkerbocht volgde en het uitzicht was super. Daarna koers richting Yangon, waar zeer geregeld van de rechte lijn afgeweken werd om wolken te ontwijken. De mannen voorin deden echt hun best om ons zo comfortabel van A naar B te brengen. Niet alleen deze vlucht, maar elke vlucht. Prachtig.

Vlucht zelf valt weinig over te zeggen. Kleine snackbox met een broodje, cakeje, bakje water en wat snoepjes. Ondertussen werd er frisdrank en koffie/thee rondgebracht. De landing op Yangon was zacht en al snel zaten we in bus naar de terminal. Daar werd onze koffer ook weer netjes afgeleverd, wederom door een persoon en niet op een band. Bij het verlaten van de bagage ruimte werd nog even gecontroleerd of je echt je eigen koffer mee had.

Vijf minuten later zaten we in een taxi onderweg naar ons hotel. Een negen, zo vliegen is gewoon entertainment. En een stuk aantrekkelijker dan een bustocht van 10 uur.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017