AirAsia: Kuala Lumpur - Siem Reap, 13 januari 2015

23 februari 2015

Relaas van een viertal nagenoeg identieke vluchten geboekt met Air Asia. Omdat het werkelijk eenheidsworst was kan alles in één verhaal worden verteld.

13-01-15 vlucht AK542 van Kuala Lumpur naar Siem Reap, A-320 9M-AHR
19-01-15 vlucht FD-611 van Siem Reap naar Bangkok, A-320 HS-ABS
19-01-15 vlucht FD-3037 van Bangkok naar Phuket, A-320 HS-ABY
16-02-15 vlucht  9M-AQQ van Krabi naar Kuala Lumpur, A-320 9M-AQQ

Bovenstaande vluchten vertrokken alle vier stipt op tijd of zelfs voor tijd. Zowel de ervaringen met boeken, inchecken via internet als op de luchthavens zelf waren uitstekend. Een rimpelloze operatie gezien vanuit het passagiersperspectief waarbij de uitstekende website waarin alles in stappen gaat als ook zaken als het kopen van bagageruimte, en het eventueel kopen van meer bagage gewicht, simpel is maar ook betaalbaar. Zo kostte bijvoorbeeld het verhogen van het bagage gewicht voor de laatste vlucht van 20 naar 25 kilo totaal 100 Thaise Bath (ca. 3 euro) voor de beide koffers van ons samen.

Opvallend was de slechte bezetting van de vluchten. Alleen de derde vlucht van Bangkok naar Phuket zat redelijk vol maar de vluchten naar en van Siem Reap waren nog niet voor een derde gevuld evenals de vlucht van Krabi naar Kuala Lumpur die nog niet half vol was. Die lage bezettingsgraad, en dat in het hoogseizoen, heeft uiteraard geholpen in het op tijd vertrekken want boarden was zo gebeurd. Opvallend was ook op die drie vluchten met lage bezetting dat nagenoeg niemand op de 'priority seats' op rij 1 t/m 5 had geboekt (zie foto). Op de laatste vlucht zat daar zelfs helemaal geen enkele passagier. En dat Air Asia niet vies is van reclame blijkt ook duidelijk aan boord waar bagagebakken rijkelijk van reclame-uitingen zijn voorzien en in sommige kisten zelfs de hele wanden en stoelen maar ook de buitenkant.



Wij hadden op alle vier de vluchten gekozen om een paar dubbeltjes extra te betalen om op rij 6 te zitten. Dit omdat we op drie van de vier vluchten door de douane moesten en in Cambodja een visum moesten kopen bij aankomst en dat doe je liever met een vliegtuiglading passagiers achter je in de rij dan voor je in de rij.

Buitengewoon was overigens de uitstekende manier waarop passagiers op Bangkok, komend vanuit het buitenland maar met een doorverbinding in Thailand, worden geholpen. Bij vertrek uit Siem Reap kregen we een sticker opgeplakt en op Bangkok hoefde je alleen de kleur pijlen op de grond maar te volgen voor lokale en transfer passagiers. Tot onze verbazing kwamen we in de pier meteen wij een incheckbalie voor de volgende binnenlandse vlucht terecht en meteen daarachter een tweetal balies met immigratiediensten, we kwamen immers uit Cambodja. Al met al waren wij binnen tien minuten na het uitstappen door de immigratie en acceptatie van de volgende vlucht, grote klasse.

De ervaringen aan boord. Omdat wij niets hadden besteld aan maaltijden en drinken of welke dienst dan ook is er uiteraard niets op of aan te merken daarop. De service voor de overige passagiers verliep ook vlot want heel weinig mensen maakte gebruik van het product aan boord.

De veiligheidsinstructies waren in meerdere talen maar opgemerkt moet worden dat het Engels van zowel de Maleisische als de Thaise crews, en ook het gebruikelijke praatje vanuit de cockpit, volkomen onverstaanbaar was. Dit met uitzondering van het cockpitpraatje op de laatste vlucht waar een Engelse captain aan boord was. Voor veiligheidsinformatie moet je dus de flight safety card (in drie talen) raadplegen.



Al met al moet worden gezegd dat zowel de ervaringen met boeken, inchecken afhandeling etc. uitstekend waren, een acht plus. Minpuntje was wel dat we bij aankomst op Kuala Lumpur vanuit Krabi constateerden dat de beide koffers geprobeerd waren open te breken. Een kniptang was nodig om de gemolde slotjes van de koffers te krijgen maar als ervaren reizigers hadden we reserve slotjes bij ons. Maar, er was niets vermist uit de koffers de slotjes waren stuk maar niet open gegaan.

Interessant is dat in Thailand Nok Air adverteert met de volgende zaken. Alleen de maximale prijs van een enkele reis of een retour (meestal ca. 100 of 200 Euro) met daarbij gratis stoelkeuze, gratis eten en drinken, gratis 15 kilo bagage, gratis vluchtverandering en nog enkele van deze zaken die bij Air Asia allemaal geld kosten. Volgende keer dus Nok Air eens proberen.

G. Ottenhof

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017