China Southern Airlines: Hongkong - Beijing, 20 mei 2016

28 mei 2016

In april hadden we een zeer goedkoop ticket naar Hongkong gevonden. Voor 218 euro p.p. retour met China Southern Airlines, onderdeel van SkyTeam. Het besluit was snel genomen om een weekje naar Hongkong te gaan. Na een leuke week in de stad en de omliggende gebieden, gingen we in de ochtend van de 20ste naar de luchthaven van Hongkong.

Het was nog prima weer, maar er was wel aanzienlijk meer bewolking dan de dagen ervoor. Bij de SkyPriority balie werden we gelijk geholpen en kregen we onze instapkaart voor de vlucht naar Beijing en voor de aansluitende vlucht naar Amsterdam. De stopover in Beijing was 8 uur en we hadden met vrienden in de stad afgesproken om wat te gaan eten. Althans, dat was het plan…

Op de vlucht naar Beijing waren we geüpgraded naar Economy Comfort. Een aparte cabine in de Airbus A321, met aanzienlijk meer beenruimte. Netjes. Naast onze boardingpassen, kregen we ook een uitnodiging van de SkyTeam lounge. Snel door de douane (geen speciale SkyPriority rij) en naar de lounge. Daar zag ik via de wificonnectie dat de vlucht vanuit Beijing naar Hong Kong inmiddels 2 uur vertraagd was. Volgens de informatie op de luchthaven zou onze vlucht naar Beijing nog steeds op tijd vertrekken.

Hongkong is geen hub van China Southern Airlines, dus dat leek me erg onwaarschijnlijk. En inderdaad, er werd toch 1,5 uur vertraging aangekondigd. De lounge was prima, goede en ruime selectie aan lekker eten en drinken, comfortabele stoelen en veel oplaadpunten (met USB-stekkers, UK-stekkers en Europese stekkers). Ook waren er voldoende douches. Alle SkyTeam maatschappijen maken gebruik van dezelfde lounge.

Inmiddels was buiten de regen en het onweer in alle hevigheid losgebarsten. We liepen naar de gate (een bus gate). Daar verstreek de aangepaste vertrektijd. Ongeveer een half uur na de nieuwe vertrektijd (inmiddels dus al 2 uur vertraging) werd er omgeroepen dat iedereen even naar de balie moest komen voor een ‘mededeling’. De oproep werd gedaan in het Engels en Chinees, de mededeling alleen in het Chinees. Er zaten zeer weinig westerlingen aan boord. Ik kon aan de reactie van de andere mensen zien dat de mededeling geen goed nieuws was. Ik kreeg een korte vertaling: toestel schade opgelopen tijdens de landing, moest gerepareerd worden, mogelijk vertrek pas om 18 uur. Dat zou 5 uur vertraging zijn. Daar ging onze afspraak in Beijing, we hadden nooit meer genoeg tijd om de stad in te gaan en op tijd terug te zijn voor de vlucht naar Amsterdam.

Nog even bij de transferbalie gevraagd of er nog andere opties zijn (of om eerder in Beijing te zijn of gewoon op tijd in Amsterdam), maar de customer services was absoluut 0,0. Er werden ook geen voucher, etc uitgedeeld. Voor ons geen probleem, wij konden immers terug naar de lounge. Om 18:00 kwam op de borden de melding dat de vlucht om 19:30 zou vertrekken, bijna 7 uur vertraging. Van onze lange overstap in Beijing was nog maar 1 uur over. Omdat het me niet lekker zat, nog een keer naar de transferbalie. De loungemedewerkers hadden namelijk al aangegeven dat ze niet konden helpen met omboeken. De man bij de transferbalie was weer net zo behulpzaam als enkele uren eerder. Totaal niet dus.

Met de huidige vertrektijd ging ik mijn aansluiting toch halen, wat zeurde ik nou. Waarom via Parijs, als u in Beijing uw vlucht naar Amsterdam niet haalt, lossen ze dat daar wel op. Weer terug naar de lounge. Om 19:00 naar de gate en wat bleek, deze was al gesloten. De vertrektijd was toch naar voren gehaald. We waren de laatste passagiers en we hadden geluk dat we nog mee konden…

Uiteindelijk kozen we om 20:00 het luchtruim. Met een spektakel aan onweersflitsen om ons heen, hobbelde we naar kruishoogte. Je zou verwachten dat China Southern Airlines zich verontschuldigde voor de vertraging of extra service zou leveren aan boord. Helaas, 1 rondje drinken voor een 3,5 uur durende vlucht, geen eten, snack of wat dan ook.

De stoelen die we gekregen hadden waren erg comfortabel. Het toestel zag er prima uit. Maar daar was ook echt alles mee gezegd. Rond 11 uur waren we in Beijing, ruim 7 uur later dan gepland. Met name het totale gebrek aan communicatie en customer service stoorde ons. Zoals mijn vrouw het zo mooi omschreef: De klantenservice in China gaat wel vooruit, na ‘Go somewhere else’, voegen ze er steeds vaker ‘please…’ aan toe.

Cijfer: een 4. En dat is inclusief veel extra punten voor de ticketprijs, de upgrade naar Economy Comfort en het feit dat er 100 procent miles bijgeschreven werden voor deze vluchten, dat tikt lekker aan.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017