Emirates: Amsterdam - Dubai, 27 januari 2014

20 februari 2014


Voor de bestemming van onze wintervakantie viel de keuze dit jaar op Koh Samui, Thailand. Vanuit Europa zijn er geen rechtstreekse vluchten naar dit heerlijke eiland. In de winter pendelt Bangkok Airways maar liefst 17 keer per dag op en neer naar Koh Samui vanuit Bangkok, dat daardoor de meest logische hub is. De snelste verbinding is de combinatie met een rechtstreekse vlucht vanuit Amsterdam naar Bangkok. Deze vlucht duurt echter ongeveer 11 uur, wat in onze ervaring als je met een kind reist, eigenlijk te lang is.

Mede vanwege onze uitstekende ervaringen vorig jaar, viel de keuze dit jaar opnieuw op Emirates. Bijkomend voordeel is dat Emirates vanaf december 2012 vanuit Dubai (naast op Bangkok) ook op Phuket vliegt. Hierdoor konden we op de terugreis vanuit het zuiden van Thailand met maar één tussenstop terug naar huis. Mede om de lange heenreis te breken, besloten we een stopover van een paar dagen in Dubai in te plannen.

Het vluchtschema van onze reis kwam er dus als volgt uit te zien: Amsterdam (AMS) – Dubai (DXB) – Bangkok (BKK) – Koh Samui (USM) – Phuket (HKT) – Dubai (DXB) – Amsterdam (AMS). Maar liefst zes vluchten dus, wat een fantastisch vooruitzicht was voor onze zoon van twee jaar, die nu al helemaal gek van vliegtuigen is. Tickets in november 2013 via de websites van Emirates en Bangkok Airways geboekt.

Op 27 januari 2014 begon onze reis met de vlucht van Amsterdam naar Dubai. Een dag eerder al online ingecheckt, wat zeer efficiënt verliep. De baggage allowance van Emirates is 30 kg. per persoon, ook voor onze zoon, die als 2-jarige een eigen stoel heeft. In totaal konden we dus maar liefst 90 kg. bagage meenemen, zonder hiervoor extra te hoeven betalen. De balies van Emirates op Schiphol bevinden zich in Vertrekhal 3. Voor passagiers die al online hebben ingecheckt is er een aparte balie voor het afgeven van de bagage. Ook dit verliep heel soepel.

Emirates voert de dagvlucht naar Dubai (EK 148) uit met de Airbus A380-800, wat naar mijn mening echt een fantastisch vliegtuig is. De schemavertrektijd is 14:40u, vanaf gate G09, die speciaal is ingericht voor het afhandelen van de A380. Op de boarding pass stond als boarding tijd 13:10u aangegeven, wat naar mijn mening wel erg vroeg was. Na de security check inclusief bodyscan konden we de wandelwagen (‘strawler’) van onze zoon afgeven aan het grondpersoneel, die deze keurig in een doorzichtige zak deed. Meegedeeld werd dat we de strawler in Dubai via de bagageband weer terug zouden krijgen. Op Dubai International Airport worden bij de gates gratis leen strawlers verstrekt, wat enorm handig is om met een klein kind de flinke afstanden op de luchthaven te overbruggen.

Direct na de first en business class passagiers mochten de ouders met kleine kinderen boarden. Hierdoor waren wij als een van de eersten aan boord, wat ons de gelegenheid gaf ons even rustig te installeren. Bij Emirates beslaat de economy class het gehele benedendek van de A380. Op het bovendek zijn de first class suites en de business class. Een paar weken voor vertrek had ik via internet (kosteloos) de stoelen 83H, J en K op de derde rij van het achterste compartiment van de economy class gereserveerd. Ondanks de 3-4-3 stoelopstelling oogt de cabine heel ruim. Stoelcomfort is dik in orde met een seat pitch van 85 centimeter. Het boarding proces verliep rustig en ordelijk, zodat we op tijd vertrokken, vanaf de Kaagbaan. Bezettingsgraad in de economy class schat ik in op ongeveer 75%.

Het zeer uitgebreide inflight entertainmentsysteem van Emirates, ICE (Information, Communication & Entertainment), werkt al vanaf binnenkomst in het vliegtuig. Hinderlijk is dat tijdens het grote aantal mededelingen via de intercom, met name aan het begin van de vlucht, de film steeds wordt onderbroken. Daarbij komt dat alle mededelingen in ten minste twee talen (Engels en Arabisch) worden gedaan.

Eenmaal op cruising altitude begon het ritueel van de inflight service met het uitdelen van een warm verfrissingsdoekje en de menukaart. Hierna volgde de maaltijd, die smakelijk was. De crew kwam zoals gebruikelijk bij Emirates uit alle windstreken. Je kunt zien dat de eisen voor uiterlijke verzorging bij Emirates hoog liggen, wat de crew een professionele uitstraling geeft.

De geplande vluchttijd was 6 uur en 35 minuten, waardoor we om 00:15u lokale tijd in Dubai zouden aankomen. Aan het begin van de vlucht deelde de captain mee dat de werkelijke vluchttijd ongeveer 6 uur zou bedragen. De vlucht verliep rustig; via Oost-Europa vlogen we over de Zwarte Zee en het oosten van Turkije naar Irak. Het laatste deel van de vlucht leidde ons over de Perzische Golf naar Dubai. Vanwege druk verkeer konden we niet direct landen, zodat we enige tijd in een holding pattern kwamen. Uiteindelijk landden we om ongeveer 00:10u.

De bagage liet nog behoorlijk lang op zich wachten, maar dat kan ook bijna niet anders gezien de enorme afmetingen van Dubai International Airport.

Conclusie: een dikke 8,5 voor deze uitstekende vlucht.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017