Emirates: Amsterdam - Penang 24 januari 2016

5 februari 2016

Op 24 januari was het zover, een teambuildings reis van acht dagen met acht collega's naar Penang in Maleisië. Waarom zo ver weg? Geen idee. Mijn werkgever wilde denk ik verzekert zijn van mooi weer en witte stranden. Vonden wij natuurlijk niet erg. De reis begon met het verzamelen van alle collega's op het station in Zwolle waarna we onze reis per trein vervolgen naar Schiphol.

De reis zag er als volgt uit. Schiphol - Dubai met de A380-800 van Emirates vliegtijd 6,5 uur, vervolgens Dubai - Kuala Lumpur met een Boeing 777-300ER van Emirates vliegtijd 7 uur en de laatste 30 min van Kuala Lumpur naar Penang met een Boeing 737-800 van Malaysia Airlines vliegtijd 45 min. De laatste toch een tikkie spannender dan de andere, zeker met iemand met een beetje vliegangst zoals ik.

Op Schiphol was het vrij druk. Zeker bij de douane. Het zou te maken hebben met onderbezetting van de Koninklijke Marechaussee i.v.m. de vluchtelingen stroom, daar was meer personeel nodig was. Maar goed, we waren met z'n allen ruim op tijd.

Na wat gegeten en gedronken te hebben werd het tijd om naar de gate te gaan. Standaard staat de A380 van Emirates altijd bij dezelfde gate i.v.m. de dubbele slurf. Als verrassing vanuit de directie werden we getrakteerd op de business class en mochten we naar de tweede verdieping om in de business class plaats te nemen wat natuurlijk waanzinnig was.

Eenmaal aan boord vielen onze ogen open van de luxe en service. Je eigen plekje met een stoel die helemaal plat kon, zelfs een bar. De vlucht verliep goed. En we genoten met z'n allen volop van alle luxe. Het was aan het begin zelfs wat ongemakkelijk maar, het went snel.

We zouden precies op schema aankomen en dat klopte ondanks het cirkelen boven Dubai i.v.m. de drukte van de landende vliegtuigen.

Wat opviel was de wel erg harde landing...Ik heb mij tijdens het volgen van trainingen bij stichting Valk destijds laten vertellen dat ze dit een positieve landing noemen. Nou, dat was het zeker.

Eenmaal uit de A380 liepen we naar de controlepost toe om vervolgens plaats te nemen in de business class lounge van Emirates. Dit was heerlijk. Eten en drinken is hier inbegrepen en daar hebben dan ook rijkelijk gebruik van gemaakt.

Na ongeveer drie uur gewacht te hebben op een luxe manier was het tijd om naar de gate te gaan voor onze volgende vlucht richting Kuala Lumpur. Deze zal uitgevoerd worden met een Boeing 777-300ER wat voor mij de eerste keer was dat ik met dit toestel zal vliegen.

Eenmaal aan boord (ook weer business class) was wel gelijk te zien dat deze business class iets andere stoelen had dan in de A380. In de A380 heb je namelijk echt je eigen privé plekje wat nog prettiger is. Het went snel al die luxe blijkt wel. Twintig minuten voor schema landden we op Kuala Lumpur met wederom een stevige landing.

Het laatste stukje van Kuala Lumper naar Penang zal uitgevoerd worden door Malaysia Airlines met een Boeing 737-800. Na ongeveer 3,5 uur gewacht te hebben werd het tijd om richting de gate te gaan en te boarden. Dit verliep net zoals de andere vluchten gewoon soepel en snel. Eenmaal aan boord was te zien dat het een nieuwe vliegtuig was met lederen stoelen en ook een inflight systeem wat ik nog nooit eerder had gezien bij middellange afstandsvliegtuigen. Tenminste niet in elke hoofdsteun.

De vlucht verliep rustig en we landden voor schema op Penang. Nu kon de teambuilding op locatie beginnen. De eerste vlucht geef ik een 9. Waarom geen 10? Omdat er altijd ruimte moet zijn voor verbetering al wordt dat wel lastig. De A380 is echt een wereldtoestel. De tweede vlucht geef ik een 8. De business class was iets minder maar, nog steeds heel erg goed. Ik stoorde mij erg aan het ventilatiesysteem in het vliegtuig. Deze maakte zoveel lawaai dat zelfs mijn noice cancelling oordoppen er moeite mee hadden het geluid goed te cancellen.

De laatste vlucht geef ik ook een 8. Prima vliegtuig en service. Schiphol krijgt van mij een 8. Gewoon goed ondanks de drukte bij de douane. Dubai een 9 vanwege de business lounge van Emirates. Kuala Lumper een 6,5. Dit omdat we naar de andere terminal moesten voor onze vlucht naar Penang en dat hier vrijwel niks te doen was. Zelfs eten was al een probleem. Penang een 7,5. Leuk verzorgt middelgroot vliegveld.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017