Emirates: Düsseldorf - Dubai, 25 oktober 2015

5 november 2015

Op zondag 25 oktober vertrokken we voor een vakantie naar Dubai. De vlucht naar Dubai was het voordeligste met Emirates. Daarnaast zorgde de keuze voor deze maatschappij ook voor de gunstigste aankomst- en vertrektijden. Ruim op tijd kwamen we aan op de luchthaven van Düsseldorf. Hier gaven we onze bagage af aan een van de 10 bagagebalies die Emirates gebruikte op deze Duitse luchthaven.

De boardingpass hadden we al gekregen middels het online inchecken wat bij Emirates 24 uur voor vertrek al kan. De vlucht naar Dubai zou vertrekken om 14.35 uur en werd uitgevoerd door een A380-800. We hadden bij boeking al stoel 46A en B vastgelegd. Het benedendek ver voorin het toestel. Na een aantal ervaringen op het bovendek van de A380 van Air France werd dit de eerste vlucht die ik op het benedendek zou maken. Het werd overigens ook de eerste keer dat ik met de, alom geprezen, maatschappij uit de Emiraten een vlucht zou maken.

Boarding begon 40 minuten voor vertrek en ruim op tijd zaten alle passagiers in het toestel. Het toestel zat op een aantal stoelen na helemaal vol. Pushback volgde met een vertraging van 20 minuten. De taxirit was maar kort want er werd gestart vanaf baan 5R die op 3 minuutjes taxiën van de gate lag. Na een stevige aanloop (kenmerkend voor de A380) werd om 15.00 uur het luchtruim gekozen voor de vlucht van 5.50 uur naar Dubai.

Opmerkelijk gedurende de vlucht was de royale beenruimte die ik had in economy. Ook het IFE bij Emirates was uitgebreid. Daarmee hielden de pluspunten t.o.v. reguliere Europese maatschappijen dan ook wel op. De geleverde maaltijd was standaard en het feit dat het op een vlucht van bijna 6 uur ook maar bij een maaltijd bleef voelde wat karig. Drank werd 2 maal tussentijds uitgedeeld middels een dienblad. Ook de verkoop van taxfree-artikelen gebeurde warrig en onduidelijk.

De vlucht verliep onrustig. De stoelriemen moesten door turbulentie zeker 8 keer, langdurig, om. Er kwam telkens geen mededeling uit de cockpit hierover. Een indicatie van de verwachte tijdsduur bij turbulentie is voor veel passagiers prettig en ik verbaas me altijd over het feit dat een mededeling hierover uit blijft. Bij KLM in het bijzonder komt die mededeling er gelukkig meestal wel.

Landing iets voor de klok van middernacht in Dubai. Aansluiten voor de rij voor immigratiecontrole en het ophalen van de bagage zorgde ervoor dat we nog ruim 1.5 uur nodig hadden voordat we rond half twee een taxi konden nemen naar ons hotel. Al met al viel de vlucht met Emirates me wat tegen. Na alle lofzang had ik misschien teveel verwacht maar ik zie KLM, Air France of Lufthansa, met uitzondering van wat centimeters beenruimte en een ietwat beperkter IFE, verder zeker niet onderdoen voor deze maatschappij.

De luchthaven van Düsseldorf geef ik een 8: lekker dichtbij, voldoende parkeerplaatsen, snelle check in en security en voldoende restaurants en winkels in de departure lounge. De vlucht met Emirates een 7: goede IFE en voldoende beenruimte maar hongerige passagiers en zeer weinig vluchtinfo vanuit de cockpit. Dubai Airport een 6: de toegang tot het land is een drama. Uren in de rij staan voor een stempel in je paspoort is niet van deze tijd. Dat moet en kan vast anders.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017