Etihad Airways: Istanbul - Abu Dhabi, 10 november 2015

17 februari 2016

Om in het late najaar nog even te genieten van de zon en omdat ik nog geen vakantie had gehad, besloot ik om een tripje te maken naar Abu Dhabi. Na het nodige prijs vergelijk kwam de route via Istanbul als voordeligste uit de bus.

Nadat de boeking was gemaakt werd mijn trip herhaaldelijk gewijzigd in andere vluchten. Uiteindelijk zou ik de sector van Istanbul naar Abu Dhabi afleggen met Etihad Airways. Altijd weer leuk om met een voor mij nieuwe maatschappij te vliegen. Omdat door de wijzigingen mijn overstaptijd erg kort zou worden, werd mij aangeboden om een dag eerder naar Istanbul te vliegen. Dit vond ik een nette oplossing, tenslotte was dit een vakantie dus in principe had ik geen haast. Wat helemaal netjes was, was dat het hotel door Etihad betaald werd, en zodoende belande ik voor een nachtje in een mooi vijfsterrenhotel.

Nadat ik door de airport shuttle van het hotel op de luchthaven was aangekomen, heb ik de balie van Etihad opgezocht. Daar aangekomen realiseerde ik me dat ik totaal niet gedacht had om online in te checken en een stoel uit te zoeken. Hopen maar op een goede plaats. De rij bij de incheckbalies had al een goede lengte en het personeel was alles nog aan het "optuigen". Op zich wel apart dat dit twee uur voor vertrek nog niet was uitgevoerd.

Wanneer men begon met inchecken, kreeg ik al snel door dat ik zowaar de enige was met 1 koffer. Dit leverde uiteraard de nodige discussies en frustraties op bij menig reiziger. Desondanks ging het nog redelijk snel. Eenmaal aan de beurt kon ik nog kiezen ook tussen een gang- of raamplaats, de laatste optie gekozen om onderweg nog naar buiten te kunnen kijken.

Naast de boardingpass en informatie over de aankomst in de Verenigde Arabische Emiraten werd de bagageclaim op een apart blaadje geplakt en niet in het paspoort of op de boardingpass. De rij voor de immigratie en security vielen, zeker voor Istanbulse begrippen, erg mee. Zodoende een restaurant opgezocht met een goed uitzicht op de runways en een groot deel van de apron. Net toen ik m'n bestelling had doorgegeven, zag ik de landing van de inkomende Etihad-vlucht. Een zeer leuke bijkomstigheid was dat het in plaats van de ingeroosterde A330-300 een A340-500 was. Voor mij een nieuw type toestel. Zeker gezien het aantal actieve 500's bij normale lijndienstmaatschappijen een zeldzaamheid.

Met een bus werden we naar het toestel gebracht. Hoewel het naar mijn idee wat meer tijd en chaos met zich meebrengt, vind ik het wel leuker. Het toestel zelf zag er netjes uit. Al zie je wel dat de stoelen lichtelijk aan vervanging toe zijn. Het scherm voor het flight entertainment is zeker niet achterhaald en van een fors formaat. De beenruimte is prima in orde. De elektronica box onder de stoelen was van een bescheiden formaat. Zeker in vergelijking met die van de A330's van Delta.

Nadat de motoren waren gestart was het achteraan aansluiten en al file rijdend deed de captain een zeer uitvoering verhaal over de vlucht. Gezien het zeer herkenbare accent duidelijk een Engelsman. En voor de verandering eens goed verstaanbaar. Ook de 500 heeft net als alle andere type A340's een rustige en lange aanloop nodig om op snelheid te komen. Eenmaal los van de grond klommen we in rustig tempo naar een vlieghoogte van 36000 feet. Kort na de take-off kreeg iedereen de menukaart overhandigd. Na een uurtje begon men met de drank- en maaltijdronde. Ik koos voor de lamsgehaktballen met aardappelpuree, hetgeen goed smaakte. Als toetje werd er Sago pudding geserveerd. Iets wat me niet veel zegde en ik naar mijn idee ook nog nooit gegeten had. Als je een hap in je mond neemt lijkt het een beetje op bubbletea in pudding vorm, maar het smaakte voortreffelijk. Gelukkig had m'n buurman uit Maleisië geen trek in pudding….

Tijdens de vlucht het entertainmentsysteem eens verkend. Etihad biedt volop keuze aan recente films en muziek. Enkel de camera's onder het toestel en in de start waren niet erg duidelijk. Tijdens het deel dat we langs de kust van Iran vlogen werden we getrakteerd op een mooi schouwspel van fikse onweersbuien met bliksem. Desondanks hadden wij geen last van enige vorm van turbulentie. De crew kwam geregeld langs met water, jus d'orange, enz. gedurende de vlucht. Ik moet zeggen dat de Etihad crew zeer vriendelijk was en goed op elkaar ingespeeld ondanks de diversiteit aan afkomst. Iets wat je niet veel meer ziet is dat ze ook echt het gesprek aangingen en niet alles op de autopilot afwimpelden.

Nadat de daling was ingezet, gaf de captain de laatste details door van het weer enz. en de mededeling dat we de holding in mochten. Uiteraard betekende dit dat onze aankomsttijd later werd dan de schematijd maar gezien het nachtelijk uitzicht van Abu Dhabi was het absoluut geen straf. Wat wel jammer was, was dat de camera's tijdens de landing werden uitgeschakeld. Na de landing kregen we een rondrit over het halve vliegveld waarna het toestel werd geparkeerd.

Net als in Dubai is ook Abu Dhabi 's avonds goed druk met inkomende vluchten vanuit Europa. Hoewel veel mensen slechts overstappen was het bij de immigratiedienst goed druk. En echt vlot liep het ook niet door. Het Duitse stel voor mij heeft er bijna een kwartier overgedaan aan de balie. Des te meer verbaasd het me dat ik binnen vier minuten een stempel in m'n paspoort had staan. Daarna was het een klein stukje lopen naar de bagageband.

Gezien de lange wachttijd bij de immigratiedienst was het niet verwonderlijk dat m'n koffer al rondjes lag te draaien op de band. Al met al vond ik het een prima vlucht. Maar zeker gezien het commentaar van vele andere airlines (de eventuele staatssteun beschuldigingen geheel buiten beschouwing gelaten), is Etihad nou heel veel beter als…nou noem maar op? Nee. In mijn ogen scoort Emirates wel iets beter op kleine punten zoals een nootje en een vochtig doekje bij binnenkomst. Wel vind ik de crew van Etihad beduidend beter als de crew van Emirates en vele andere maatschappijen. Zij waren zeer vriendelijk en boden hun klanten een goede service aan. Maar een maatschappij als Singapore Airlines steekt er met kop en schouders boven uit. Mijn waardering voor deze vlucht: 8,5.

R. Breuer

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017