EVA Air: Sydney - Amsterdam, 16 juli 2004

16 juli 2004
Op 16 juli juli vlogen we vanuit Sydney met vlucht BR 312 om 10.30 via Taipei naar Bangkok. We moesten 3 uur voor vertrek inchecken en waren dus om 20 over 7 in de ochtend met 2 kleine kinderen aanwezig. We dachten even snel in te checken en dan ontbijten en shoppen. Niks dus, alle EVA Airways counters hadden last van een computer storing.

We stonden om half acht als derde “in line” en stonden er om 10 uur nog. Geen koffie, geen bonnen voor een consumptie van EVA Air, helemaal niks. Hierover geklaagd, maar ze doen net of ze gek zijn. Om 10 uur besloten ze maar om met de hand in te gaan checken. Raar, we hebben er vanaf half acht gestaan en de mensen van EVA zaten met hun armen over elkaar achter hun desk wat te kijken, maar eerder besluiten om met de hand in te checken, nee dus.

Om kwart over 10 konden wij inchecken bij een medewerker van Qantas, die ze hadden gehaald om te assisteren bij het handmatig inchecken van onze koffers. Er was overigens genoeg personeel van EVA Air aanwezig.

Bij een andere man van Qantas kregen wij een seatnummer toegewezen. Vreemd, maar waar. Dus niks tax free shoppen, maar haasten naar de gate om onze vlucht te halen. We vlogen met een 767 die nog niet voor de helft gevuld was.

Om 12 uur vertrokken we met anderhalf uur vertraging naar Taipei waar we onze aansluiting naar Bangkok konden vergeten. Bij de purser geklaagd hierover, maar die snapte het niet zo goed. Zijn Engels was hiervoor onvoldoende. Ze begreep dat we het hadden over een connection in Taipei en ging met onze tickets naar de captain. De captain heeft het geregeld, was een Europeaan, en gaf regelmatig vluchtinformatie. In Taipei gingen we als eerste van boord, en snel naar de transferbalie om een nieuwe boarding pass te halen. Daarna gingen we naar de A330 voor vlucht BR 061 naar Bangkok.

Om 18.12 waren we in Taipei geland en om 18.24 zaten we al in onze stoelen en waren onderweg naar de startbaan. Precies op tijd in Bangkok en onze koffers waren er ook, hulde aan de mensen in Taipei die dit hebben geregeld.

Op 20 juli zouden we terugvliegen, maar door een gebrek aan toestellen werd dit 21 juli. Dus ´s ochtends om half 1 stonden we op het vliegveld van Bangkok om in te checken. Wederom maar drie balies, eentje voor First/ Business, eentje voor Economy en eentje voor Evergreen deluxe class. First/business was leeg, bij Economy stonden 3 passagiers en Evergreen deluxe had een rij van 40 passagiers. Dus wederom lang wachten, maar gelukkig was iemand zo slim om mensen uit onze rij in te checken bij de first/business class check-in.

Het toestel naar Amsterdam vertrok een uur te laat door een zieke mevrouw aan boord. Zat achter ons en het duurde erg lang voordat iemand een beslissing nam.

Conclusie, vliegen met EVA Air is leuk, maar op de grond is het een drama. Inchecken verloopt slecht en wekt alleen maar ergernis op.

Ik kom tot de volgende conclusie voor Eva Air:

Zitcomfort Evergreen deluxe 747 -400: beenruimte is prima, stoel kan breder, is net zo smal als in economy.

Zitcomfort Economy A330: perfect, goede beenruimte en heerlijke stoelen.

Zitcomfort Boeing 767: erg slecht, weinig beenruimte en vervelende stoelen om 9 uur in te zitten.

Verzorging, eten en drinken aan boord is grandioos, zeker een 8 waard.

Services op de grond, inchecken en klachten afhandeling na afloop is waardeloos. Voor mij geen EVA Air meer voor me volgende reis naar Hongkong en Australië. Ik kies voor de KLM of Singapore Airlines.

Mijn overall cijfer een 4. Misschien zijn wij te negatief, maar er ging op deze reis met hun teveel mis.

H. Jellema

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen