Malaysia Airlines: Amsterdam - Kuala Lumpur, 1 november 2007

1 november 2007
Op 1 november vertrok ik naar Kuala Lumpur met Malaysia Airlines. Mijn eerste vlucht met deze Aziatische maatschappij, die internationaal een goede reputatie geniet op het gebied van cabineservice. Inchecken bij Malaysia Airlines kan helaas nog niet online, maar daar komt in 2008 verandering in. Gelukkig vloog ik Business Class (de maatschappij noemt het Golden Club Class), wat betekende dat de rij bij de incheckbalie kort was. Ook bij de douane duurde het niet lang.

Ons toestel zou om 12.00 als vlucht MH017 naar Kuala Lumpur vertrekken, waardoor ik nog drie kwartier had om wat te drinken in de KLM lounge, waarvan Business en First Class passagiers van Malaysia gebruik mogen maken. Het blijft toch altijd weer schrijnend om te zien hoe de KLM-lounge verschilt van lounges van andere maatschappijen. De sfeer is er gewoon niet, en ook op faciliteiten legt de lounge het overduidelijk af tegen de lounges van concurrenten op andere luchthavens. Enfin, dit is niet de schuld van Malaysia Airlines.

Het boarden gebeurt bij Malaysia niet, zoals bij veel maatschappijen, in fases. Desondanks was de Business Class snel bereikt doordat de Boeing 747-400 met twee aviobruggen aan de pier verbonden was. Eenmaal in het toestel kwam ik via een trap op het bovendek, waar stoel 9K voor me gereserveerd was. Veel Business Class reizigers verkiezen het bovendek voor de Business Class beneden vanwege de ruimte en de stilte.

Stoel 9K bevindt zich aan de rechterkant van het vliegtuig, aan het gangpad én bij de nooduitgang. Dit betekent dus ruim 3 meter beenruimte! Tijdens de start en landing zitten er wel twee cabinebemanningsleden tegenover je, maar dat vind ik persoonlijk geen probleem. Ruimte zat, en altijd een leuk gesprek.

Voordat we vertrokken kwam de cabinebemanning langs om de bestelling op te nemen voor het eten die middag. Daarbij kon worden gekozen uit diverse voor-, hoofd- en nagerechten. Ik koos alvast voor de gekruide kip als hoofdgerecht. Voor vertrek werden ook diverse drankjes rondgebracht.

Niet lang na de start vanaf de Aalsmeerbaan werd begonnen met de voorgerechten. Het bijzonderste voorgerecht is natuurlijk de echte Maleisische ‘satay’, die volgens geheim recept voor Malaysia Airlines wordt bereid. Ook het hoofdgerecht en het toetje (chocola mét een stukje bladgoud) smaakten prima. Ook buiten de reguliere etenstijden kwam het cabinepersoneel veelvuldig langs met drankjes.

Om me zo snel mogelijk aan de Maleisische tijd aan te passen (7 uur tijdsverschil) besloot ik een filmpje te proberen en dan te gaan slapen. Het inflight entertainment systeem bestaat uit een groot LCD-scherm dat in de armleuning zit opgeborgen. Alles is ‘on demand’, wat betekent dat films, spelletjes, televisieprogramma’s en muziekkanalen naar eigen believen kunnen worden bediend. Ik koos voor de film Evan Almighty, die overigens erg aan te raden is voor de comedy-fans. Na nog een klein half uurtje laptoppen (stroomvoorziening zit ook in de stoelleuning) en een stukje stand-up comedy besloot ik mijn stoel naar achteren te doen en te genieten van een goede nacht slaap.

In de Business Class heeft Malaysia Airlines zogenaamde ‘lie-flat’ stoelen. Deze stoelen kunnen niet geheel 180 graden achterover maar komen redelijk in de buurt. Mede doordat de onderkant mee omhoog komt en zo de benen goed ondersteunt is het best goed slapen. Tegen 16.00 uur werd de cabineverlichting gedimd (Malaysia heeft ‘mood lighting’, waardoor het licht een blauwe kleur heeft en dus de avond simuleert) en werd het rustig en stil in de cabine.

Na een uur of negen vliegen verkleurde de cabineverlichting naar rood en oranje, waardoor de opgaande zon werd nagebootst. Nadat de meeste passagiers om mij heen redelijk wakker werden werd het ontbijt geserveerd. Ook daarbij kon weer worden gekozen uit diverse menu’s. Ik koos voor een licht ontbijt met fruit (een advies: laat de grapefruit liggen ’s morgens, het is een zure verrassing), muesli en jus d’orange.

Ruim op tijd landden we vroeg in de ochtend op Kuala Lumpur International Airport, waar we snel de weg vonden naar de andere terminal voor onze vervolgvlucht.

Mijn indruk van Malaysia Airlines is erg goed. Niet alleen is het comfort van de stoelen prima en de catering uitstekend, ook laat het cabinepersoneel zien dat het niet voor niets meerdere malen awards heeft gewonnen.

Mijn oordeel: 9

Klaas-Jan van Woerkom, redacteur Luchtvaartnieuws.nl.
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen