Malaysia Airlines: Amsterdam - Sydney, 6 november 2004

6 november 2004
Er bestaan geen rechtstreekse vluchten van Europa naar Australië, vandaar een verslag van twee vluchten in één. Deze KLM codeshare vlucht werd uitgevoerd door Malaysia Airlines. De eerste vlucht (MH17), tevens de langste van de twee, vertrok op zaterdag om 12 uur 's middags.

Inchecken bij de KLM balie ging niet (ondanks het KL vluchtnummer), omdat deze vlucht niet door KLM werd uitgevoerd. Bij de Malaysia Airlines balie stonden lange rijen, maar bij de business class check-in was het rustig. Inchecken voor mijn business class vlucht ging dan ook snel, waarbij ik direct twee instapkaarten kreeg en ook de bagage werd doorgelabeld naar Sydney.

Boarden van de vlucht, na een kort bezoek aan de KLM Lounge, was minder plezierig, omdat er geen aparte rijen voor business en economy waren. Achteraan sluiten dus. Eenmaal aan boord van de Boeing 747-400 kon ik plaatsnemen in stoel 6K op het upperdeck. Upperdeck is altijd prettig want er zijn grote bagagebakken naast de stoel en er zijn sowieso maar iets van 32 plaatsen, wat de cabine een intieme sfeer geeft. Stoel was van een redelijk ouderwets type, met iets minder beenruimte dan tegenwoordig gebruikelijk in business class, maar zeker niet onvoldoende. Stoel kan niet echt in een platte slaapstand, wat een groot nadeel is op een 12 uur durende nachtvlucht, maar is verder prima comfortabel.

De vlucht vertrok precies op tijd. De captain gaf al voor het wegrollen uitgebreide informatie over de route (inclusief de lange taxi naar baan 36L) en de verwachte omstandigheden onderweg. Service onderweg was prima, maar niet bijzonder. Ik verwachtte eigenlijk iets meer van een Aziatische maatschappij, gebaseerd op erg goede ervaringen met Thai en Singapore Airlines.

Maaltijden waren van prima kwaliteit, maar niks bijzonders. Drankservice was erg middelmatig, waarbij de attendant-call knop vaak moest worden gebruikt om wat water te krijgen. Het IFA systeem heeft een erg grote monitor (ik denk 10 inch), wat erg prettig is. Geen headphones met noise cancellation (wel bij KLM en LH), dus middelmatig geluid. Films kunnen zelf gestart/gestopt worden, wat erg fijn is. Helaas was de selectie beperkt tot een tiental films, waarvan je de 3 of 4 die je wilt bekijken al halverwege de vlucht hebt gezien. Bovendien is de selectie op alle vluchten, dus ook de terugvlucht, gelijk.

Vlucht was de volgende morgen op tijd in Kuala Lumpur. Op de moderne luchthaven zijn voldoende winkeltjes en restaurants om de tijd door te brengen. Het beste is nog wel de Malaysia Airlines Golden Class lounge. Deze lounge is enorm groot, met verschillende buffetten, een bar/bistro, een relaxruimte, business centre en douche faciliteiten. Drie uur wachten is hier geen enkel probleem.

De volgende vlucht (MH141), uitgevoerd met een Boeing 777-200 was ook perfect op tijd. Exact dezelfde stoel als in de 747, nu in de achterste business class cabine, stoel 10K. Service was iets beter dan op de eerste vlucht, waarschijnlijk ook omdat de vlucht niet vol was. IFA precies eender als in de 747, met dezelfde grote schermen en dezelfde selectie. Prima eten, en hier werd wel ieder half uur ofzo het water bijgeschonken.

Na een vlucht van bijna 8 uur, dwars over het Australische continent (prachtig uitzicht!) werd net na zonsondergang op zondagavond de daling ingezet. Precies op tijd stond het toestel aan de gate, waarna de douane afhandeling en het oppikken van de bagage snel konden worden doorlopen. Anderhalf uur nadat de vliegtuigdeuren waren opengegaan zat ik op mijn hotelkamer in het hartje van Sydney.

Kortom: Een prima vlucht, maar voor business class niets bijzonders. Volgende keer toch maar weer met Singapore Airlines?

Het cijfer voor deze vlucht: 8

R. Timmermans
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen