Malaysia Airlines: Yangon - Amsterdam, 22 november 2014

5 januari 2015

Op zaterdag 22 november vlogen we vanuit Yangon via Kuala Lumpur terug naar Amsterdam met Malaysia Airlines. We hadden voor dit ticket gekozen vanwege de prijs, slechts €550 voor een retour. Via Kuala Lumpur vliegen is wel een lange omweg, maar veel alternatieven zijn er niet. Alleen via Bangkok is een snellere connectie mogelijk, maar die vlucht was aanzienlijk duurder.

Bij Malaysia Airlines kan je 48 uur voor vertrek online inchecken…maar niet met vertrek vanuit Yangon. En helaas was het niet mogelijk om voor de vlucht van Kuala Lumpur naar Amsterdam in te checken zonder eerst in te checken voor Yangon - Kuala Lumpur.

Het gevolg laat zich raden: toen we op 22 november een ruim uur voor vertrek aan de balie stonden in Yangon, waren er geen stoelen naast elkaar meer vrij in de 777 die ons van Kuala Lumpur naar Amsterdam zou vliegen. Sterker nog, we kregen allebei een middenstoel in een rijtje van 5 (Malaysia heeft zijn economy klasse als 2-5-2 uitgevoerd…), ongeveer 12 rijen bij elkaar vandaan. Voor een vlucht van bijna 14 uur niet echt het meest plezierige vooruitzicht.

Malaysia Airlines is onderdeel van OneWorld, waar ik via Air Berlin Gold status heb. En de vlucht is een codeshare met de KLM, waar ik ook Gold status heb. Het mocht allemaal niets uitmaken. De vlucht van Yangon naar Kuala Lumpur werd met een 737 uitgevoerd met het nieuwe Sky Interieur. Dat geeft zo'n 737 wel een mooie uitstraling. Het toestel zat tot de laatste stoel vol.

Rond dit jaargetijde is de lucht in Azië erg onrustig en dat was goed te merken. De piloten weken zeer geregeld van de rechte lijn af om een wolk te omzeilen. Uiteraard was de vlucht ook wat hobbelig, wat een goede service verder niet in de weg stond. Een kleine snackbox en twee rondes drinken waren ruim voldoende voor de 2,5 uur durende vlucht.

Tijdens de daling richting Kuala Lumpur was de piloot bezig met 1 van zijn vele bochten om een grote wolk heen, toen hij deze opeens moest afbreken, gevolgd door een 'Cabin crews, be seated immediatly'melding. De cabine crew was wat besluiteloos, maar trok toen een sprintje door het gangpad naar achteren. De voorste dame riep daarbij in het voorbijgaan over haar schouder naar de achter haar aanrennende stewardess 'Are we in an emergency?' Op dat moment vloog het vliegtuig de wolk binnen die de piloot wilde omzeilen en werden we behoorlijk door elkaar geschud. De uitspraak van de stewardess hielp niet bij de mensen die haar gehoord hadden om de kalmte te bewaren.

Na 10 seconden kwamen we weer uit de wolk en werd het weer rustig in het vliegtuig. Erg onprofessioneel van de stewardess. Nadat we geland waren op Kuala Lumpur, gingen we direct naar de Malaysia Airlines lounge. Wat een mooie ruimte was dat, met uitzicht over het platform, een zeer goede selectie aan stoelen en banken, eten (inclusief een noodle station met kok) en drinken. En heerlijke ruime douches met regendouche.

Helaas bleek het ook hier weer niet mogelijk om onze stoelen voor de lange vlucht naar Amsterdam te wijzigen. Het begon er echt slecht uit te zien. Een uurtje voor vertrek gingen we naar de gate en daar bleek het mogelijk wat te schuiven. De dienstdoende inchecker begreep gelukkig ook dat dit geen ideaal vooruitzicht is voor een dergelijk lange vlucht.

Het werd er niet veel beter op, we zaten nog steeds klem op een rijtje van 5, maar gelukkig naast elkaar. Nadat iedereen aan boord was, kwam de inchecker ons nog even persoonlijk een prettige vlucht wensen en excuseerde zich nogmaals voor de slechte plekken aan boord.

De vlucht was wederom helemaal vol. Totale vliegtijd zou 13 uur en 42 minuten bedragen. Direct na het opstijgen zijn we in slaap gevallen, om 10 uur later net iets voorbij Turkije wakker te worden. Niet slecht, het feit dat we tegen elkaar konden aanliggen had daarbij erg geholpen.

Ongeveer een uurtje later kregen we een prima ontbijt en al snel werd de daling ingezet naar Amsterdam. Iets na 7 uur werden de wielen op de Polderbaan aan de grond gezet. Na het ophalen van onze bagage, die netjes met alle andere koffers met een priority label als 1 van de eerste op de band neerplofte, stonden we al met al met een klein uurtje vertraging op de trein te wachten.

Dit komt vooral door de lange route die de MH16 tegenwoordig neemt om om alle probleemgebieden heen te vliegen. Al met al geef ik deze vluchten een 5 en denk ik dat ik niet snel weer voor Malaysia Airlines zal kiezen. Onprofessioneel gedrag van een stewardess tijdens een non-event, een ondoordacht online check-in systeem, dat mensen vanuit 'exotische' vertrekpunten buitensluit, en een zeer onprettige indeling van het toestel voor de lange intercontinentale vlucht.

Tel daarbij op dat op de heenweg het toestel bij vertrek uit Amsterdam motorpech kreeg en we 24 uur vertraging opliepen, waarbij de bereidheid van Malaysia Airlines voor het omboeken naar alternatieve vluchten niet aanwezig was. Dit alles doet mij concluderen dat Malaysia Airlines het erg lastig heeft, maar dat niet alleen komt door de twee rampen in 2014.

Waarom dan toch een 5? Voor 19 euro p.p. hadden we vooraf stoelen kunnen selecteren en ik neem het mezelf kwalijk dat ik die 38 euro niet uitgegeven had.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017