Qatar Airways: Brussel - Jakarta, 1 augustus 2015

29 augustus 2015

Deze zomer had ik een groepsreis geboekt naar Sulawesi (eiland van Indonesië). Door de reisorganisatie werd gekozen om met Qatar Airways te vliegen naar Jakarta (via Doha) en daarna met Garuda Indonesia door te vliegen naar Makassar. De vlucht stond gepland om 10.40 uur.

Met het openbaar vervoer kwam ik perfect op tijd op de luchthaven van Zaventem aan (treinticket wordt nu gescand aan de uitgang van het station om na te gaan of je de Diabolo toeslag hebt betaald). Het inchecken verliep heel vlot en de bagage werd direct gelabeld tot de eindbestemming in Makassar. Enkel moesten we de bagage ophalen in Jakarta om de douaneformaliteiten te vervolledigen en dan terug te geven tijdens de transfer.

De boardingpass voor de vlucht met Garuda kon men in Brussel niet geven. Logisch want Garuda is lid van Skyteam en Qatar van Oneworld. Na de afgifte van de bagage direct door naar de paspoortcontrole. Hier was het even aanschuiven, want het was zeer druk op de luchthaven. Alle loketten waren open en na 5 minuten was ik in het shoppinggedeelte van pier B.

Na het kopen van een krant gingen we door de security. Hier was het ook aanschuiven en alle scanners waren operationeel. Personeel van de luchthaven dirigeerden de passagiers naar de kortste wachtrijen, zodat het ordelijk verliep. Na een kleine 10 minuten was de security ook gepasseerd. Het personeel was zeer vriendelijk alhoewel het druk was. Bij de gate aangekomen, had ik nog net de tijd om nog vlug even naar het toilet te gaan en iets te kopen om te eten.

Qatar start al met de boarding reeds 1 uur voor vertrek en we zaten in het achterste gedeelte van de economy class, waardoor we als eerste aan boord moesten. Het instappen gebeurde aan de hand van de rijnummers. Hierdoor verliep het boarden zeer ordelijk.

De vlucht naar Doha werd uitgevoerd met de Boeing 787 Dreamliner. De stoelindeling was 3-3-3 en iedereen had een groot eigen tv-scherm met een zeer ruime keuze aan films, muziek, spelletjes, tv-programma's, documentaires enz. Bij het boarden werden we vriendelijk welkom geheten door het boordpersoneel. Het was een Aziatische bemanning. De vlucht vertrok perfect op tijd en binnen 15 minuten waren we de lucht in.

Het vluchttracking systeem was niet beschikbaar. Enkel de hoogte en de resterende vluchtduur. Achteraf heb ik via de website www.flightradar24.com de route teruggevonden en vlogen we via Turkije naar Iran en dan de zee over naar Qatar (perfect rond Irak).

Na het opstijgen kwam men langs voor een aperitief. Je kon zelfs alcoholische dranken bestellen. Voor de lunch kon je kiezen uit drie hoofdgerechten. Ik heb de vleesoptie genomen, die was zeer lekker. Ook de rode wijn was zeer goed. De bemanning laat zelfs de fles wijn zien vooraleer in te schenken.

De chocolade voor bij de koffie was van Godiva. Bij het afruimen kon je nog iets drinken en kon je ook kiezen uit koffie en/of thee. Doordat tijdens het afruimen het redelijk turbulent was, werd niet gevraagd of je koffie of thee wilde, maar je kon de koffie of thee wel achteraf bestellen. Men kwam ook regelmatig met drank langs of je kon iets vragen in de keuken. Wanneer je op het belletje duwde werd dit zeer snel beantwoord. Op het einde van de vlucht kregen we nog een zoete snack.

Samen met de ondergaande zon werd de landing ingezet op Doha waar we enkele minuten na schematijd landden. Het vliegtuig werd aan een gate geparkeerd, waardoor we volledig met airco de terminal konden betreden. In de terminal moesten we niet de borden 'transfer' volgen, maar werden we direct de terminal ingestuurd zonder dat we naar de transfersecurity moesten. Hierdoor waren we heel snel in het centrale shoppinggedeelte om de balie voor de gratis Doha City tour te zoeken.

Het was even zoeken en na het te vragen bij de info stand, vonden we de balie. Helaas was de laatste tour reeds volzet. En werden we veroordeeld tot een verblijf van 8 uur op de luchthaven van Doha. De luchthaven is zeer groot (zeer veel gates maar de oppervlakte van het winkel en restaurantgedeelte was wel klein ten opzichte van andere grote luchthavens). Je kon in Doha zeer goedkoop eten enkel alcohol kon je niet drinken, maar wel kopen in de Tax Free Shops.

Wanneer uiteindelijk de gate op de schermen verscheen, zijn we naar de gate gegaan. Het was een busgate. Daar hebben we even gebruik gemaakt van de Quite Rooms (gescheiden voor mannen en vrouwen) maar die waren niet zo rustig. Alle mededelingen werden er omgeroepen en de mensen trokken zich niets aan van de vereiste stilte (gsm, ringtones enz.). Uiteindelijk werd de gate gewijzigd en konden we naar een andere busgate.

De vlucht naar Jakarta vertrok om 02.00 uur en het boarden begon ook ongeveer 1 uur voor vertrek. Het boarden met bussen is zeer goed geregeld in Doha. Men doet er alles aan, zodat je niet lang in de hitte moet lopen. De bus stopt op enkele meters van de gate en aan het vliegtuig moet je ook maar enkele meters over de tarmac lopen tot de trap, die ook overdekt is, en waarin er airco blaast. Ook wordt maar enkel de deur van de bus geopend net voor de trap.

Om het boarden te versnellen, werd ook een tweede gate geopend en vanaf daar was het wel iets verder lopen naar de bus. Vanuit de gekoelde terminal was het wel even een temperatuurschok. Het was om 01.30 uur nog 33 graden. De vlucht naar Jakarta werd uitgevoerd met een Airbus A330-200 met stoelindeling 2-4-2. De bediening en de vriendelijkheid van het boordpersoneel was identiek als op de vlucht vanuit Brussel.

Op deze vlucht kregen we nog na het opstijgen avondeten en net voor de landing een volledig ontbijt. Helaas zat ik bij de maaltijdbedeling net op het einde van de service en was het westerse ontbijt reeds op. Enkel de optie 'vis' was nog beschikbaar. Dat zag ik niet echt zitten. In Jakarta was het al in de namiddag maar voor mij was het nog ochtend. De steward begreep dit en heeft er alles aan gedaan om nog de westerse ontbijtkeuze aan te bieden. Wat ook nog gelukt is. Het entertainmentsysteem op de A330 is iets ouder dan op de Dreamliner maar wel met ongeveer dezelfde inhoud. Ook tijdens de nacht werd er regelmatig rondgegaan met drank.

Perfect op tijd landden we op de internationale luchthaven van Jakarta. De stoelen in de Dreamliner en De A330 waren comfortabel met verstelbare hoofdsteunen. Doordat de stoel naar voren schuift bij het reclinen, kon ik mijn benen strekken onder de stoel voor mij. Alleen mocht de beenruimte wel iets meer zijn. Net zoals op de Boeing 777-300, die we hadden tijdens de terugvlucht en waarin de beenruimte echt royaal is. De service van de bemanning van Qatar is uitstekend en op beide vluchten deden ze alles met de glimlach. Het is een zeer internationale bemanning en ze communiceren met elkaar in het Engels.

In Jakarta konden we via een brug uitstappen en waren we zeer snel bij de immigratie. Sinds kort moeten Belgen geen visum on arival kopen en moesten we enkel een stempel krijgen in het paspoort. Daar was men wel streng, want je moest je retourticket kunnen voorleggen. Net voor het betreden van de bagagehal, net aan de immigratiecontrole voor de inwoners van Indonesië, werd je paspoort gecontroleerd om te kijken of de stempel erin stond. Aan de grenscontrole was het zeer druk, waardoor het toch twintig minuten duurde voordat we aan de beurt waren. Hierdoor moesten we ook niet lang meer op de bagage wachten en konden we doorlopen naar de transferzone. Hier moesten we via de douane. Enkel de dagrugzak moest door de controle en dan konden we doorlopen naar het transfergedeelte. Voor de volgende vlucht met Garuda naar Makassar. Voor de beide vluchten met Qatar geef ik een 8. Zeer goede service, eten enkel de beenruimte kost hen punten.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017