Sri Lankan: Colombo - Male, 10 december 2009

10 december 2009
Om een mooie rondreis in India af te sluiten, besloten we om vier dagen richting de Malediven te vliegen. Naast Emirates en Qatar Airways vliegt alleen Sri Lankan regelmatig op Male, de hoofdstad van de Malediven. Rond 19.00 uur vertrokken we in de volgepakte Airbus A320 met vluchtnummer UL 196 richting Colombo voor een korte overstap aldaar.


De vlucht zelf was redelijk stabiel, iets wat gelijk opviel was de niet-gemaakte gastvrijheid van de dames aan boord. Spontaniteit die bij menig Europese maatschappij ontbreekt! Na drie uur en twintig minuten landden we in het winderige Colombo. De bedoeling was om direct over te stappen op onze vlucht naar Male, echter deze vertrok nu pas om 06.00 uur. Zonder aandringen kregen we gelijk vouchers voor drankjes en een hotel aangewezen. Hoewel we om 3 uur alweer opgehaald werden (en dus maar slechts anderhalf uur konden slapen) deed het ons wel goed en hadden we ook echt het idee dat we heel even in Sri Lanka waren geweest. Dit omdat het hotel twintig kilometer van het vliegveld aan het strand lag! Om 06.00 uur kozen we uiteindelijk het luchtruim naar een turbulent en regenachtig Male. Deze vlucht was iets meer dan een uur en werd ook uitgevoerd met een A320.

Na een geweldige, en te korte, tijd op de Malediven werd het weer tijd om naar huis te vliegen. Het lange traject was MLE-CMB-DEL-LHR-AMS. Het eerste traject was weer Sri Lankan en dit keer een, enigszins uitgeleefde, Airbus340-300. In de nagenoeg lege cabine konden we zitten waar we wilden. Alles voorin was al bezet dus besloten we maar ergens achterin te gaan zitten. De UL102 had inderdaad, voor A340 begrippen, maar een zeer korte baan nodig en in iets meer dan een uur landden we in Colombo. Verzorging aan boord was prima en bemanning was weer gastvrij. Eenmaal aangekomen in op de luchthaven konden we gelijk aan boord van de volgende Airbus, de A320 en weer zat ‘ie tot de laatste stoel vol. Weer hadden we stoelen 26E en F en weer viel toch op dat de V2500-motoren stiller zijn dan de CFM56's die bijvoorbeeld bij de A320's van Iberia, Air France of Alitalia onder de vleugels hangen. En ze zijn sowieso stiller dan de Boeing 737's.

Shoppen is een must als je met Sri Lankan vliegt, de prijzen zijn echt belachelijk laag! Echter, check de voorradigheid van de artikelen en zorg voor een Visa-card! Van ons lijstje kon men slechts één artikel leveren en, hoewel aangegeven als geaccepteerd, werd Mastercard niet geaccepteerd. Tevens zijn, hoe gek het ook klink, Indiase Roepies en Maledivische Roefias niet geaccepteerd. Het werd dus een combinatie Euro-Pond....terwijl alles in US-dollar en Sri Lankese Roepies werd aangegeven....snapt u het nog?

Na ruim drie uur vliegen en enkele rondjes boven Delhi te hebben gecirkeld, landden we keurig in Delhi.

Sri Lankan is een, zeker voor Europese maatstaven, goede maatschappij dat absoluut potentie heeft. Zeker omdat de luchthaven van Colombo overzichtelijk en netjes is en de prijzen laag zijn, vooral vergeleken met de prijzen op de Indiase vliegvelden. De vliegtuigen zijn goed, de bemanning vriendelijk en behulpzaam, en hoewel de prijzen belachelijk laag zijn, is de enige kritiek de inflight catalogue (de voorradigheid van deze artikelen en de acceptatie van valuta's).

Al met al een 8!

F. Lustig
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen