Wings Air: Gorontalo - Manado, 19 augustus 2015

10 september 2015

Tijdens mijn groepsreis in Sulawesi werd om tijd te winnen het traject Gorontalo-Manado afgelegd met het vliegtuig. Via de weg kon dit oplopen tot meer dan een halve dag rijden dus was de optie voor de 40 minuten durende vlucht door de reisorganisator snel gemaakt.

De vlucht werd uitgevoerd door Wings Air. Een dochtermaatschappij van de lagekostenmaatschappij Lion Air. Wings Air staat op de zwarte lijst van de EU en daardoor moest ik tijdens de boeking van de groepsreis een document ondertekenen dat ik op de hoogte was dat we met een maatschappij gingen vliegen die op deze zwarte lijst stond. Het was ook de enige maatschappij die deze route uitvoert. Met Garuda zou je moeten vliegen via Makassar en dan was de tijdswinst bijna nihil.

Op woensdag 19 augustus was het zover. De vlucht stond gepland om 5u30. De eigenaar van het hotel had het transport geregeld (hij was ook 1 van de chauffeurs) en zo kwamen we iets meer dan een uur op voorhand op het kleine vliegveld van Gorontalo aan. De luchthaven was nog niet open. Om 4u30 konden we de check-in betreden nadat eerst alle bagage door de X-ray ging en jezelf door de metaaldetector moest.(Dit is in alle luchthavens van Indonesië de procedure). Het inchecken ging vlot. De ruimbagage was slechts 10kg maar omdat de kost voor overgewicht slechts ongeveer €1 was per kg heb ik me daar niets van aangetrokken en de extra kost gewoon betaald.

Nadat de incheck formaliteiten waren afgehandeld kwamen we bij de eigenlijke security. Die kon er evengoed niet geweest zijn. Er werd niet gekeken naar de schermen waarop de inhoud van de X-ray werd getoond en ook wanneer de metaaldetector afging zei men loop maar gewoon door zonder dat je extra gecontroleerd werd.

De wachtruimte is niet zo groot maar kon wel 2 vluchten aan. Er werd ook een vlucht naar Jakarta ingecheckt. Het boarden was aangekondigd om 5u maar dit begon iets later. Via het platform kwamen we bij de ATR 72-500 aan die de vlucht naar Manado ging uitvoeren. Het instappen gebeurt achteraan. Het bagageruim zit net achter de cockpit. De stoelindeling was 2-2. We werden welkom geheten door de 2 jonge en charmante stewardessen.

Iets voor schematijd vertrokken we naar de startbaan. De veiligheidsinstructies werden manueel getoond. Nadat we het einde van de startbaan hadden bereikt en het vliegtuig zich had gedraaid vertrokken we exact om 5u30.

De vlucht duurde exact 45 minuten en net voor de landing vlogen we langs de Bunaken (eiland voor de kust van Manado). Tijdens de vlucht was er ook geen
service. Niet te verwachten bij een lagekostenmaatschappij en er werd ook niets verkocht. Net voor het opstijgen en voor de landing kwamen de stewardessen wel langs om te controleren of iedereen wel zijn gordel vast had gemaakt en de ramen niet waren afgedekt. Dus de veiligheidsvoorschriften werden wel correct nageleefd.

Na de landing in Manado parkeerden we net naast de terminal en moesten we te voet naar de terminal. Op de ATR72 kon geen brug aangesloten worden.

De bagage kwam na een kleine 5 minuten op de band waarna we het laatste gedeelte van de reis konden aanvatten.

Ik geef deze vlucht toch een 8. (Beenruimte was minimaal maar voldoende voor deze vlucht en de zeer vriendelijke bemanning).

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017