Aero Vip: Portimão - Cascais, 22 juli 2016

5 augustus 2016

In juli was ik met familie op vakantie in Portugal. Vooraf had ik op internet gevonden dat je binnenlandse vluchten kon maken met Aero Vip. Vooraf tickets gekocht voor een vlucht van Portimão naar Cascais. Aero Vip is een regionale luchtvaartmaatschappij in Portugal en onderdeel van de 7 Air Group. Het bedrijf heeft een grote vloot van Genaral Aviation toestellen die worden gebruikt voor vlieglessen en reclame slepen. Daarnaast is het mogelijk om toestellen te huren. Sinds eind 2015 voert Aero Vip in opdracht van de Portugese overheid twee keer per een dag een vlucht uit van Portimão naar Braganca via Cascais, Viseu en Villa Real.

Foto (c) Reismedia

Op 22 juli stond ik samen met mijn vader op het vliegveld van Portimao. In het luchthavengebouw was slechts een incheckbalie. We hadden vooraf ingecheckt en de stoelen 7A en 7C gereserveerd. Op de luchthaven printten de grondstewardess onze boardigpassen uit en kregen we een handgeschreven label om onze handbagage! Na het inchecken weer even naar buiten gegaan om naar de vliegtuigen te kijken. Op het vliegveld staat een brandweerwagen geparkeerd en het is de vraag of die het nog doet. Voor de poort van het vliegveld stonden opeens twee brandweerwagens van de stad als versterking klaar.

De boarding tijd was 09.50 uur maar toen we vijf minuten langer buiten stonden en ons nog niet gemeld hadden bij de gate, werden we persoonlijk opgehaald door de grondstewardess!
Voordat je naar de gate mocht, moest je een voor een door een kamertje waar vier man politie stond die je fouilleerden en je tas controleerden. Vervolgens mocht je naar de gate als alles goed was. Onze vlucht WV952 werd uitgevoerd met een Dornier 228 (CS-AYT). Toen het vliegtuig na de landing op het platform parkeerde, konden we nadat de passagiers op de binnenkomende vlucht waren uitgestapt, meteen aan boord. Eén van de motoren heeft permanent gedraaid toen het toestel stil stond. De omdraaitijd was tien minuten.

Foto (c) Reismedia

Eenmaal aan boord taxiede het toestel meteen naar de baan. Er was geen veiligheidsinstructie! De Dornier 228 is een vliegtuig dat geschikt is voor STOL (short takeoff and landing) Dit moet ook wel want de baan op Portimão is maar 875 meter. In de Dornier 228 is plaats voor negentien passagiers maar op onze vlucht gingen er maar negen mee. Het vliegtuig had geen cockpitdeur. Het mooie hiervan is dat je als passagier kunt zien wat de piloten doen. De Dornier 228 heeft geen drukcabine, daardoor blijft het vliegtuig relatief laag vliegen en heb je een mooi uitzicht naar buiten door de grote ramen van het toestel.

Foto (c) Reismedia

De nadering van Cascais was een mooie. Het vliegveld ligt tussen de huizen waardoor je rakelings over de huizen vliegt. De vlucht duurde ongeveer 35 minuten. Cascais was voor ons de eindbestemming. Iedereen moest hier van boord, zodat het toestel getankt kon worden. Daarna konden de passagiers die door zouden vliegen weer aan boord van het toestel. De vlucht en de ervaring samen verdienen een 10. Dit is het echte vliegen.

Tekst en  foto's: M. Niemeijer

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017