British Airways: Amsterdam - Londen, 31 mei 2016

9 juli 2016

Vanwege een zakelijke bespreking moest ik om 18.00 uur in het centrum van Londen zijn. En dan is vliegen via London City Airport verreweg de snelste verbinding. KLM (operated by CityJet) viel af vanwege de benauwde, krappe AVRO RJ-85 waarmee zij vanaf Amsterdam naar City vliegen. En bovendien was de ticketprijs twee maal zo hoog als British Airways. Dan is de keuze snel gemaakt.

Helaas was P1 vol toen ik halverwege de middag op Schiphol arriveerde, waardoor ik in de oude, smoezelige P2 garage moest parkeren. Deze parkeergarage is echt aan een opknapbeurt toe. De vluchten van British Airways vertrekken vanaf het einde van de 'rechterpoot' van de D-Pier. Voorheen was hier ook de security, maar deze is nu vervangen door de centrale security.

Vooraf online ingecheckt en met alleen handbagage was ik zo bij de gate (D26). De vlucht (BA8454) werd uitgevoerd door BA Cityflyer met een Embraer 190. Persoonlijk vind ik dit een zeer prettig toestel, met name vanwege de grote ramen. Bij de aanschaf van mijn ticket had ik tegen een geringe vergoeding al een stoel gereserveerd: 6D, vooraan in de Euro Traveller Class, de economy klasse van British Airways.

Keurig op de geplande vertrektijd (16.20 uur) vertrokken, vlogen we binnen enkele minuten boven de Noordzee. Al gauw vlogen we de dikke bewolking in die het zuiden van Engeland die dag bedekte. Na de serviceronde door het altijd correcte cabinepersoneel van British Airways, werd al snel begonnen aan de approach richting London City Airport.

Er kwam maar geen einde aan de bewolking en op een gegeven moment merkte ik dat de piloot gas bijgaf en het toestel weer begonnen te stijgen: een "go-around", wat kort daarna door de gezagvoerder werd bevestigd. Toch geen prettig moment, als je werkelijk niets anders dan dikke bewolking kunt zien. Na een rondje te hebben gemaakt, opnieuw begonnen aan de daling richting London City Airport. Pas een paar honderd meter boven de grond kwam er een einde aan de bewolking en toen waren we er al bijna. De aanvliegroute was vanuit het oosten en dus niet boven de stad. Hoewel er nauwelijks wind stond, landde de piloot met een harde klap op één wiel op de korte landingsbaan van London City Airport, die in het water is gelegen. Dan ben je toch blij dat je weer op de grond staat.

Ondanks de go-around toch net voor de geplande aankomsttijd (16.20 uur lokale tijd) geland. Bij het afscheid nemen van de passagiers stond de gezagvoerder er wat beteuterd bij. Na vlot door de elektronische paspoortcontrole te zijn gegaan, stond ik binnen 10 minuten nadat ik het vliegtuig had verlaten op het perron van de Docklands Light Railway (DLR) naar het centrum van Londen. Efficiënter kan bijna niet. Oordeel: British Airways biedt een efficiënte, prettige service op dit traject. De vlucht zou ik met een 9 hebben beoordeeld, maar vanwege de harde landing wordt het toch een 8,5.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017