Cityjet: Amsterdam - Londen, 19 augustus 2015

16 februari 2016

Op 19 augustus mocht ik een presentatie bijwonen van een leverancier. Gelukkig voor mij werd deze presentatie gehouden in Londen. Onze leverancier was ook genegen om een ticket voor mij (en andere gasten) aan te schaffen. Een kleine week voor vertrek ontving ik de e-tickets van CityJet.

Zoals gebruikelijk kan je ook bij CityJet 30 uur voor vertrek online inchecken. Op een of andere reden liep continue de site vast bij het selecteren van de stoel. Na een poging of vijf kreeg ik er genoeg van en besloot ik om dan maar op Schiphol in te checken. Wat dat betreft een punt om te verbeteren voor CityJet.

Onze vlucht vertrok om 7:05 uur, dus in alle vroegte richting Schiphol vertrokken. Omdat we dezelfde dag 's avonds weer terugreisden, had ik een plekje gereserveerd op P1/P2. Ik was al een tijd niet in P1 geweest. Maar ik moet toegeven dat men deze garage prima heeft opgeknapt. Mede door ook het plafond te verven ziet het er zeer overzichtelijk en ruimtelijk uit. En met behulp van de indicatoren zie je snel of er in een rij een vrije plek is. Wellicht is dit onderhand al een aantal jaar zo.

Bij de incheck zuil lukte het nu wel om een stoel te selecteren en gewapend met de boardingpass waren we snel de controle punten voorbij. Ook dit een prima verbetering ten opzichte van de controles aan de gates. Het boarden begon ongeveer tien minuten later dan was aangegeven maar gezien het aantal passagiers wat in een BAe 146-RJ85 passen zat iedereen ruim op tijd in het toestel.

Het toestel zelf is niet bijzonder comfortabel. Door de 3-3 opstelling zijn de stoelen behoorlijk smal. Omdat elke stoel bezet was, was dit niet prettig om schouder aan schouder tegen elkaar te zitten. Gelukkig duurt de vlucht naar City niet lang. De beenruimte is net aan. Wat dat > betreft zijn de Avro's van Swiss een stuk comfortabeler. Enige vorm van entertainment is niet in het toestel aanwezig. Nadat we waren opgestegen kwamen de twee vrouwelijke stewardessen langs met een kop koffie of thee aangevuld met een koekje. Waarschijnlijk hadden beide dames last van een ochtendhumeur want alles werd erg plichtmatig uitgevoerd met een net iets te erge namaak glimlach.

Na de landing stonden we zeer snel in de aankomsthal waar we werden opgewacht door een vertegenwoordiger van onze leverancier. Mijn waardering voor de vlucht een 6-je. CityJet zou de firma zijn voor de zakenreizigers van en naar Londen. Maar comfort en service stellen niet veel voor. Wat dat betreft deed BA (Eastern Airways) het vorig jaar op de route Rotterdam – London City het stukken beter. Schiphol heeft naar mijn mening wel goede verbeteringen doorgevoerd voor hun reizigers. Als Airport een dikke 8. Dan London City, het is druk maar desondanks verloopt alles lekker vlot en kan je binnen vijf minuten buiten staan. Echt top, wat een mooie 9 verdient.

R. Breuer

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017