Germanwings: Berlijn - Düsseldorf, 3 december 2015

5 januari 2016

Op 3 december stond ik op één van de Germanwings-vluchten vanaf Berlijn Tegel geboekt om weer terug naar huis te vliegen naar Düsseldorf. Ik had een rondrit van twee dagen door het oosten van Duitsland achter de rug om een aantal melkveebedrijven te bezoeken.

Ik kwam vanuit het zuiden van Berlijn. Je rijdt dan over de A113 /A110 naar Berlijn Tegel. Je rijdt dan langs drie vliegvelden: Berlijn Brandenburg dat nog steeds niet geopend is, Berlijn Schönefeld waar alleen de Cheap Airlines komen en gaan en dan langs Berlijn Tempelhof, dat al heel lang gesloten is. Na de eeuwige file op de A110 kom je dan eindelijk bij Berlijn Tegel. Dit vliegveld had al jaren dicht moeten zijn. Onderhoud wordt er niet meer gepleegd. Het verval slaat hard toe.

Treurig dat de Duitsers het niet voor elkaar krijgen om Brandenburg aan de praat te krijgen. De kraaien hebben zich inmiddels meester gemaakt van Berlijn Tegel. Ze zitten werkelijk overal. Dit is in mijn ogen een teken aan de wand dat het definitieve einde nabij moet zijn.

Bij het inchecken (voor de Germanwings 4U8046 vlucht van 17.30 uur, stoel 11C), de security en de wachtruimte stel je vast dat het vliegveld echt toe is aan vervanging. Het is zo '1970'. Het duurt te lang voordat iedereen door al deze stappen heen is, alles is in enkelvoud uitgevoerd. Dan zijn de ruim 130 passagiers van een A319 toch wat te veel personen.

Germanwings (Het wordt binnenkort allemaal Eurowings) heeft een systeem met 3 klassen: Best, Smart en Basic. Afhankelijk van wat je geboekt heb krijg je wel of niet een maaltijd of een versnapering. Ik had voor deze korte vlucht 'slechts' Basic geboekt en kreeg dus niets. Voor de bemanning is het nog een hele klus om Smart en Basic uit elkaar te houden omdat iedereen wel weer gemixt zit. Een mini tablet helpt ze daarbij. Door de relatief korte duur van de vlucht is de vierkoppige cabinebemanning alleen bezig de zakjes met proviand uit te delen en is er van enige interactie geen sprake. Met de vluchten van deze week heb ik mijn FTL status van de Miles&More - Lufthansa weer behouden voor 2016 en heb ik toegang tot de Lufthansa lounges (Maar je krijgt alleen toegang als je minimaal een Smart tarief geboekt hebt). De meerprijs van het Smart tarief is ruim 20 Euro per traject. Tja is dat het waard? Wel vrije keuze van zitplaats, loungetoegang en een drankje en een broodje. Zegt u het maar. Mijn waardering voor deze vlucht: 7. Alles ging op tijd en daar doe je het uiteindelijk voor.

E. Niemeijer

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017