KLM: Amsterdam - Londen, 26 januari 2016

10 maart 2016

Ik moest voor werk op 26 januari met KLM naar Londen en 's avonds weer terug naar Amsterdam vliegen. Op Schiphol verliepen het inchecken en de gebruikelijke controles redelijk snel. Beide vluchten werden door Cityhopper uitgevoerd. De economy class ticketprijs was zacht gezegd niet aantrekkelijk.

Met KL 1011, stoel 12E en een volle bak omstreeks 11.15 uur vertrokken. Het vliegtuig was een oude Fokker 70. Ik meende dat KLM inmiddels de laatste overjarige Fokkers aan een regionale luchtvaartmaatschappij te Curaçao had kunnen slijten. Dat blijkt helaas niet het geval te zijn. Met de bus naar het toestel. De ontvangst en bediening aan boord waren niet bijzonder, daarbij in acht genomen dat het een korte vlucht is. We moesten boven Londen Heathrow Airport rondjes vliegen. Dat gebeurt nu eenmaal wanneer de bestemming een superdrukke luchthaven betreft.

Voor mij was echter een andere regionale luchthaven geen optie, daar dagelijks vanuit de regio Londen de laatste vluchten door KLM vanuit Heathrow worden uitgevoerd. Andere luchtvaartmaatschappijen vliegen eerder terug en vanaf andere luchthavens die nog verder van het centrum van Londen zijn gelegen. Tijdens de daling deed zich, volgens mijn gevoel, een behoorlijke turbulentie voor waarvoor we vanuit de cockpit waren gewaarschuwd.

De paspoortcontrole duurde zoals gewoonlijk bijzonder lang, ook voor de passagiers met een EU-nationaliteit. Ook de EU-paspoorten tegen het licht houden en van alle kanten nog een keer bekijken. Na de vertraging van de vlucht en immigratieperikelen kon ik redelijk snel (gelukkig had ik alleen handbagage) naar de Heathrow Express Rail lopen, welke binnen 20 minuten op Peddington Station in het centrum van Londen aankomt.

Voor ongeveer dertig euro economy class is een bijna lege en schone trein een verademing. Zeker vergeleken met het alternatief: de goedkopere maar volgepakte en smerige ondergrondse die ook nog eens overal stopt. Vervolgens met een dure taxi naar de Royal Aeronautical Society (RAeS) daar ik anders door de vertraging van de vlucht en het andere oponthoud te laat zou zijn geweest voor mijn presentatie.

Wat een majestueus en prachtig onderhouden gebouw heeft deze bijzondere nationale luchtvaartvereniging. Ik vroeg me af hoe men de kosten van dit gebouw kon betalen, daar het is gelegen in de wijk Mayfair en dat is de duurste locatie van Londen. De kalender van de RAeS maakt echter duidelijk dat men bijna dagelijks in de diverse (grote) zalen bijeenkomsten organiseert, die werkelijk alle takken van de lucht- en ruimtevaart omvatten.

Mijn seminar werd bijvoorbeeld door de Air Law Group van de RAeS geregeld. De Nederlandse luchtvaartsector kan daar een voorbeeld aan nemen, daar het alhier kennelijk onmogelijk is om over zulk een prachtig luchtvaartgebouw en professionele organisatie te kunnen beschikken. Het seminar betrof 'Contractual Risk Allocation'. Mijn presentatie betrof het gegeven dat het kiezen van Engels recht in contracten voor de internationale lease en financiering van luchtvaartuigen slechts een beperkt effect heeft. De meeste Engelse jusristen willen daar absoluut niet van weten, daar ze juist het vermeende succes van de toepassing van Engels recht adverteren.

Daarnaast refereerde ik aan de nieuwe en unieke regelgeving die naar verwachting binnenkort in Nederland zal worden ingevoerd. Daardoor zal hopelijk de internationale praktijk betreffende het leasen en financieren van vliegtuigen eindelijk Europees Nederland eens weten te vinden. Na afloop van het congres meteen weer met taxi en exprestrein naar de luchthaven gereisd.

Ondanks het feit dat ik slechts weinig handbagage had, duurde de veiligheidscontrole op Heathrow bijzonder lang. Gelukkig worden bij het vertrek geen paspoorten gecontroleerd. Voorts omstreeks 20.15 uur met KL 1028, stoel 12C en een volle bak naar Nederland gevlogen. Wederom werd door KLM Cityhopper een oude Fokker 70 ingezet. De bediening was snel en plichtmatig. Tenslotte werden we, eenmaal op Schiphol aangekomen, getrakteerd op dikke rijen voor de paspoortcontrole. Kennelijk beschikt de Marechaussee gedurende de avonduren niet over voldoende personeel. Dat is toch wel een probleem voor de reiziger, zeker na een drukke dag achter de rug te hebben.

Beoordelingen: KLM heen en weer oude vliegtuigen en plichtmatige dienstverlening tegen forse prijs ticket: 6
Schiphol: 7
Marechaussee onderbezet: 4
Londen Heathrow airport te druk: 5
Londen paspoortcontrole 4
Heathrow Express Train 8
Royal Aeronautical Society in Londen super: 10

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017