KLM: Amsterdam - Madrid, 4 december 2015

15 december 2015

We zijn op tijd op Schiphol en checken onze ruimbagage (1 koffer) in bij het selfservice bagage afgiftepunt. We hebben ook nog 1 stuk handbagage, een klein koffertje dat ruimschoots valt binnen de toegestane afmetingen. Een grondstewardess spreekt ons aan en labelt deze handbagage met een gele sticker. We vertrekken vanaf de 'D-pier' en lopen daar op ons gemak naar toe.

We wachten bij de gate totdat het instappen van de passagiers begint. We zien dat de bemanning van het toestel ook arriveert. Eerst 2 stewardessen en een steward die, na even gesproken te hebben met de medewerksters ter plekke, het toestel ingaan. Na enige tijd volgt de (senior) gezagvoerder vergezeld door een zeer jonge first officer. Ik hoor de gezagvoerder nog iets over handbagage zeggen tegen de medewerkster ter plekke en daarna gaan ook zij het toestel in. En dan, na weer enige tijd, komt het 4e cabinelid, een steward aanlopen. Het valt mij op dat deze bemanning niet als één team arriveert.

Via de geluidsinstallatie wordt er een oproep gedaan om handbagage vrijwillig af te staan, zodat deze in het ruim vervoerd kan worden. Dit vanwege de vrijwel volgeboekte vlucht. Wij dragen de KLM een goed hart toe, dus voldoen aan dit verzoek. Slechts een enkele medepassagier verleent ook zijn medewerking aan dit verzoek.

Om 13:10 start het instappen. Eerst de gezinnen met kinderen en de priority relaties van de KLM. Daarna de overige passagiers. Het vliegtuig is echt vol. Het is proppen geblazen, vooral met de handbagage. Wij hebben stoel 7 E en 7 F, lekker voorin deze Boeing 737-800. Dan meldt de gezagvoerder zich via de intercom. We zijn gereed voor vertrek en hij verwacht binnen 5 minuten aan de vlucht te beginnen.

Keurig op tijd, om 13:36 uur wordt het vliegtuig weggeduwd van de gate en maken we een korte taxirit naar de startbaan. De purser maakt van de gelegenheid gebruik om de veiligheidsprocedure door te lopen (alleen in het Engels). Om 13:45 uur neemt het vliegtuig zijn aanloop en even later hangen wij in de lucht boven Aalsmeer richting Madrid. Kort nadat het signaal stoelriemen vast is gedoofd, start de bemanning met de catering service. Het gebruikelijke ritueel: broodje, drankje, koffie en een koekje. De procedure wordt geroutineerd uitgevoerd. Wel morst een steward bij het opruimen wat vloeistof (bier?)over het jasje van één passagier. Maar hij maakt dit netjes schoon en de purser vult een formulier in, dus dat komt best in orde.

Kort voor de landing meldt de first officer zich via de intercom nog vanuit de cockpit, met de laatste vluchtinformatie. Even later en precies op schematijd landen wij op de luchthaven van Madrid en na een taxirit van 4 minuten staan we al aan de gate. We wandelen naar de bagageband waar onze koffer vrij snel op verschijnt. De vrijwillig ingeleverde handbagage duurt echter bijna 20 minuten langer. Dit is voor de KLM een routinevlucht die een paar keer per dag wordt uitgevoerd.

Wij maken een paar keer per jaar gebruik van deze vlucht. De vluchten zijn meestal goed vol geboekt en worden op schematijd uitgevoerd, dus wij nemen aan dat deze lijndienst lucratief is voor de KLM. Wij hebben deze vlucht als niet bijzonder ervaren. Cijfer 8. Idem voor de gezagvoerder en zijn bemanning. Cijfer 7.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017