KLM: Amsterdam - Praag, 18 december 2015

23 december 2015

Op 18 december vloog ik met de laatste vlucht van die dag naar Praag, KLM 1359, in een Embraer 190. Online inchecken gaat bij KLM altijd erg snel en gebruiksvriendelijk en aangezien ik geen koffers in te checken had, maar alleen handbagage had, ging dit prima. Met mijn FB platinum was ik ook snel door de veiligheidscontrole heen met zowaar vriendelijk en humorvolle mensen bij de controle. Dat maak ik regelmatig wel eens anders mee.

Schiphol is erg sfeervol met Kerst, dat doen ze erg goed, met veel lampjes en kerstbomen. Leuk! Via de KLM app zag ik op mijn digitale boardingkaart dat ik naar gate B06 moest. Met een diepe zucht liep ik naar de gates. Niet omdat het zover lopen is, juist niet, maar omdat gates B01 tot en met B08 in de kelder zitten bij de B-gates en je altijd met de bus naar het vliegtuig moet. Het is altijd een lichtelijke wanorde bij deze gates. Deze keer was het niet anders.

Toen ik aankwam was men bij gate B06 nog bezig met de vlucht naar Bordeaux en het was vreselijk druk en had al met al een ongeorganiseerde indruk. Toen de vlucht naar Bordeaux weg was ging men bezig met de boarding voor mijn vlucht naar Praag. Normaal gesproken ga je als Sky Team Elite (plus) member als eerste aan boord. Dat is nu juist het prettige van die kaart, dat je de bagage gewoon kunt opbergen en niet hoeft te zoeken naar een plekje als je als een van de laatsten aan boord komt. Bij deze gates moet je echter met de bus en dan gaat het hele principe van snel boarden en voor kunnen gaan als FB member volledig verloren.

Iedereen gaat gelijktijdig de bus in en dan wordt je gedropt bij het vliegtuig. Niet als een van de eerste passagiers boarden, maar gewoon in de lange rij gaan staan bij de trap. Waarom doet KLM dit niet zoals bijvoorbeeld op andere luchthavens? Eerst de BC en FB members met de bus wegbrengen en dan de andere passagiers? Als ik namelijk het gevoel wil krijgen dat ik met Ryanair vlieg, dan ga ik daadwerkelijk wel met Ryanair vliegen en niet met het dure KLM. Juist KLM heeft een beter product maar met deze manier van passagiers wegbrengen en ophokken in een volle bus, doet zij erg denken aan Ryanair. Ik heb ooit eenmaal met Ryanair gevlogen en dat was gelijk de laatste keer. Wat een verschrikking!

Per jaar maak ik gemiddeld 75 retourvluchten waarvan 30 Europees en de rest intercontinentaal. Het merendeel vlieg ik daarvan met KLM of haar partners. Eenmaal uit pure nood met Ryanair gevlogen en dat was een ontnuchterende ervaring.

De vlucht zelf was prima. Ik had stoel 6A en naast mij zat niemand, dus lekker de ruimte. Cabin crew was erg vriendelijk en vrolijk. Na het opstijgen het zakje chips, wat erg goed smaakt, maar met twee happen op is samen met een kop koffie. Na een klein uurtje stonden we op Praag, stonden mijn vrouw en kinderen mij op te wachten en kon de kerstvakantie beginnen, heerlijk!

Resume: Schiphol een dikke 8, want gezellig. Waarom geen 10? Omdat ik die opdringerige, irritante taxichauffeurs van bepaalde komaf buiten en soms zelfs als in de centrale hal enorm vervelend vind. Ze zijn onbeschoft, hebben een enorme grote waffel en bedreigen mensen soms. Doe daar eens wat aan Schiphol, dit kan echt niet. Boardingproces bij de gate een 3. Ronduit slecht, dit kan veel beter. Vlucht een 8, gewoon prettig en goed.

naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017