KLM: Londen - Amsterdam, 6 maart 2016

10 maart 2016

Op zondagavond 6 maart vertrokken we met de laatste KLM-vlucht terug naar Nederland. Aankomst op de luchthaven van Heathrow 2 uur voor vertrek. De balie was reeds bemand en onze koffers waren binnen no-time ingeleverd.

Opmerkelijk blijft dat KLM op de thuisluchthaven Amsterdam allerlei zaken, zoals prioritytag aan je koffer, voorrang bij security en voorrang bij boarding, niet meer beschikbaar stelt voor SkyTeam-elite-members (FB-silver) maar dat telkens op buitenlandse luchthavens deze voordelen wel nog gelden. De communicatie van KLM naar Elitemembers over deze wijziging is dus niet alleen slecht maar blijkbaar worden medewerkers op buitenlandse luchthavens ook niet geïnformeerd over deze wijziging in priority-voorzieningen.

De KL1032 werd op deze zondagavond uitgevoerd door een 737-700 (PH-BGL) en vooraf hadden we stoelen 7A en 7B gereserveerd. Boarding begon 40 minuten voor vertrek en iedereen zat ruim op tijd in zijn of haar stoel en 7 minuten voor de geplande vertrektijd waren we klaar om de oversteek van 40 minuten naar Amsterdam te maken.

Korte update vanuit de cockpit en een zeer chaotische veiligheidsinstructie waarna de 737 na een stevige aanloop in westelijke richting het luchtruim koos. Een rechtse bocht en een stevige klim bracht ons op 23.000 voet waarna er in noordoostelijk richting in een rechte lijn richting Amsterdam werd gevlogen.

De bemanning kwam langs met het bakje water, de kaaskoekjes (wie verzint dit? kaaskoekjes?) en een drankenrondje. Opmerkelijk: Er werd alleen witte en rode wijn of bier, sinaasappelsap, koffie of thee geschonken. De dienstdoende stewardess snauwde meerdere keren naar verschillende mensen die cola (light) of Spa-rood wilden, dat dit niet aangeboden werd. Mensen reageerden verbaasd en de stewardess snauwde nog eens dat er wel snel een keuze gemaakt moest worden omdat de vlucht toch al maar zo kort was. Aangezien mijn auto op Schiphol stond en ik nog moest rijden, maar een kopje thee genomen.

De vlucht zelf ging snel, was rustig en na 20 minuten vliegen kondigde de purser de daling aan naar de luchthaven van Nederland; Schiphol (Rotterdam, Eindhoven, Eelde en Maastricht tellen bij deze KLM-mevrouw blijkbaar niet mee?) en de daling over IJmuiden bracht ons richting de Polderbaan waar we 30 minuten voor schema-aankomsttijd het asfalt raakten. Na een dikke 10 minuten taxiën stonden we ruim op tijd aan gate D43. Van hieruit werden we via een gigantische omweg vanuit aankomsthal 2 richting douane in aankomsthal C gestuurd waarna we daarna weer richting aankomsthal 2 mochten om onze koffers op te halen. Na een wandeling van 20 minuten draaiden onze koffers al op bagageband 9.

Heathrow: 7 (een eigen metrohalte onder de terminal, voldoende voorzieningen in terminal 4 en een snelle afgifte van bagage en security)
KLM: 5 (snelle goede vlucht, norse cabincrew, vreemde informatievoorziening en catering waar BOB maar weinig keuze heeft).
Schiphol: 5 (deze avond was ik ontevreden over de omweg van aankomst 2 naar 3 en terug naar 2 en de onduidelijke bewegwijzering ervan, mensen liepen als kippen zonder kop te dwalen over onze nationale luchthaven, koffertje lag gelukkig wel snel op de band).

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017