KLM: Madrid - Amsterdam, 9 december 2015

15 december 2015

Ik maak regelmatig een vluchtverslag, maar nog nooit, nee nooit, ben ik een dag voor vertrek aan het verslag begonnen. Maar ongeacht het verdere verloop van de vlucht, een voldoende ga ik er niet voor geven.

Wij vliegen als het even mogelijk is met de KLM. Wij zijn trots op dit stuk Hollands glorie. Wij gruwen ervan, dat de Fransen dit van ons af willen pakken. Maar na de ervaring die wij hebben opgedaan met de organisatie van deze vlucht zeg ik, doe er een strik om en lever het hele pakket af in Parijs. Wij zijn echt kwaad.

Bij onze reservering, ruim op tijd, ergens in september van dit jaar, hebben wij stoel 7 A en 7 B vastgelegd. Dit is bevestigd door de KLM. Als ik op 8 december 2015 (24 uur voor vertrek) via de pc incheck zie ik bij toeval bij het uitprinten van de boarding passen dat wij geplaatst zijn op een stoel in rij 17 en in rij 12. Mijn vrouw en ik zijn deze week 42 jaar getrouwd, maar de KLM plaatst ons nu even 5 rijen uit elkaar. Eerst denk je nog, dit is een foutje van de computer, maar als ik bel met de afdeling reservering in Amsterdam, wordt mij doodleuk verteld dat de indeling van het toestel voor deze vlucht is gewijzigd (later merk ik dat i.p.v. een Boeing 737-800 een Boeing 737-900 wordt ingezet).

Naar aanleiding van mijn telefoontje worden mijn vrouw en ik alsnog naast elkaar geplaatst. Op rij 31 E en F. Nieuwe boarding passen worden per e-mail toegestuurd. Maar voor ons is de lol er af. Wat als wij niet per toeval de wijziging ontdekt hadden? Waarom zijn we niet even gebeld of gemaild? Wij hadden zeker zonder slag of stoot medewerking verleend aan een plaats (of zelfs vlucht) wijziging. Maar nu moeten we hier met toeval achterkomen.

Over de vlucht wil ik niet veel meer kwijt. Wel dat wij onze handbagage opnieuw vrijwillig in het ruim laten plaatsen. Wij wel, maar het is ongelooflijk wat er allemaal aan handbagage mee naar binnen wordt gesleept in het toestel. Er nemen veel Zweden plaats in het toestel, kennelijk supporters van de Zweedse voetbalclub, die een dag eerder in Madrid hebben moeten voetballen tegen Real Madrid. We vertrekken op tijd en komen (ondanks een holding van 10 minuten boven de provincie Zeeland) op schematijd aan.

Ik heb de KLM van mijn misnoegen op de hoogte gesteld. De reactie die ik na drie dagen ontving was zwaar teleurstellend. Zonder enig begrip voor onze situatie en eigenlijk gewoon een reactie in de categorie arrogant. Wij zijn voorlopig wel uitgevlogen met de KLM. Vlucht 3. Bemanning 6.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017