Lufthansa: Brussel - Malta, 26 december 2015

19 januari 2016

In de periode tussen Kerst en Nieuwjaar heb ik verlof zonder dat dit mij verlofdagen kost. Nu de feestdagen op een vrijdag vielen kon ik een georganiseerde reis naar Malta boeken tot het einde van de kerstvakantie en om oudjaar eens rustig te vieren. De reisorganisatie had gekozen om met Lufthansa te vliegen met een tussenstop in Frankfurt.

De vlucht vertrok in Brussel om 7u05. De afspraak met de groep was om 5u05 op de luchthaven. Gelukkig had ik iemand die bereid was om mij naar de luchthaven te brengen op een zaterdagochtend. De check-in ging zeer vlot en werd gedaan door een vriendelijke dame en dit tijdens voor de meeste mensen op een onmenselijk uur, toch zeker in het weekend.

Ik was zeer snel in bezit van de beide boardingpassen en het afgeven van de bagage ging ook zeer snel. Nog vlug heb ik mijn Miles & More kaart laten koppelen aan mijn ticket zodat ik wat meer miles zou kunnen sparen dan wanneer ik zelf een ticket zou kopen.

Reisorganisaties boeken niet de goedkoopste klassen omdat er enige flexibiliteit nodig is. Wanneer de groep niet vol geraakt dan moeten ze gemakkelijk tickets kunnen teruggeven. De vlucht vertrok vanaf Pier A en van de check-in naar deze pier ging dit via de Connector. Het was zeer kalm aan de veiligheidscontrole. Daardoor waren er niet veel checkpoints open. Zeer relaxed bereikten we gate A46 in het begin van de pier.

Het vliegtuig, een airbus A321, stond er al. De vorige vlucht vanuit Frankfurt was de avond voordien. Tijdens het wachten hadden we nog ruim de tijd om te ontbijten (als je al thuis bent vertrokken om 3u40 dan heb je al honger) en een krant te kopen.

Het boarden was voorzien om 6u35 maar begon maar effectief om 6u55 hierdoor gingen we te laat vertrekken maar dat was geen probleem . Volgens de dienstregeling duurt de vlucht 1h05 maar dat is zeer ruim gerekend.

Bij het betreden van het vliegtuig werd ik vriendelijk welkom geheten door de bemanning en kreeg je direct een mueslireep. De zitplaatsen zijn comfortabel met voldoende beenruimte voor Europese vluchten. We vertrokken 20 minuten na schematijd en waren direct aan de beurt op de starbaan. De piloot had zich reeds verontschuldigd voor de vertraging maar beloofde dat we op tijd in Frankfurt gingen toekomen.

De vlucht duurde slechts 30 minuten maar toch had de bemanning de tijd om een volledige drankenronde uit te voeren en al het afval op te halen. De vlucht zat ongeveer vol. De landing op de luchthaven van Frankfurt was prachtig. Net voor de luchthaven had ik rechts een prachtig zicht op de stad Frankfurt.

Het vliegtuig werd aan een gate geparkeerd in de A terminal. Deze terminal is zeer ruim en wanneer je in transit blijft in de A terminal (Schengen zone) dan kan je direct naar de gate wandelen van je aansluitende vlucht zonder door een veiligheidscontrole te moeten.

Net voordat we aan de gate parkeerden kwam de mededeling dat er door de politie paspoortcontrole ging worden uitgevoerd. Maar ik mocht gewoon doorlopen. De aansluiting naar Malta vertrok van gate A26 wat een kleine 5 minuten van de gate was waar we zonet toegekomen waren. De vlucht naar Malta vertrok om 9u40. De wachtruimte is comfortabel en je kon zelfs gratis een krant nemen en er was een koffieautomaat waar je ook gratis een drankje kon nemen en de koffie was van goede kwaliteit.

In Brussel kan je na de security in selfservice een flesje water kopen voor € 1,00 maar hier gaan ze nog een stap verder. Gratis kranten en koffie. In Frankfurt was er geen free Wifi. In Brussel heb je kosteloos toegang voor 60 minuten. Het vliegtuig naar Malta, een A321, kwam mooi op tijd aan. Het boarden begon wel iets later dan 30 minuten voor vertrek maar dit werd gecommuniceerd door het gatepersoneel.

Het boarden verloopt in Frankfurt door middel van een zelfscansysteem. Het is dan natuurlijk wel even drummen aan de poortjes maar het gaat vlot. In het vliegtuig werden we vriendelijk welkom geheten door de bemanning en kon je een krant kiezen. Dit deed ik niet want het waren Duitse kranten en ik had in Brussel nog een Nederlandstalige krant gekocht. Het zitcomfort was identiek als op de vlucht van Brussel naar Frankfurt. Wat ook logisch was vermits het hetzelfde vliegtuigtype was.

Deze vlucht zat ook zo goed als vol. En perfect op schematijd werden we van de gate geduwd en kon de korte rit naar de startbaan beginnen. Op de vlucht naar Malta bestond het entertainmentsysteem niet uit eigen schermen of gemeenschappelijke schermen in de cabine. Je moest op je eigen telefoon of tablet de entertainmentapp installeren van Lufthansa waardoor je tijdens de vlucht toegang had tot films, muziek enz. via de wifi (geen internet). Helaas was dit enkel mogelijk voor IOS en Android. Ik heb een Windows Phone waardoor ik deze app niet kon downloaden.

De service was een klein broodje of ontbijtgranen met melk vergezeld van een volledige barservice. De koffie of thee werd ook direct geserveerd. Deze vlucht duurde ongeveer 2h30. De landing was ook zeer de moeite. Deze werd ingezet net voor het eiland Gozo waarna je het eiland Comino zag liggen en we laag over het hoofdeiland vlogen naar de luchthaven niet ver van de hoofdstad Valetta.

In Malta zijn er geen bruggen naar de terminal waardoor het een rit met de bus werd. Je kon zowel vooraan als achteraan uitstappen. De busrit was met moeite 100m waardoor je eigenlijk sneller te voet was dan met de bus inclusief het wachten tot deze vol zat.

We werden aan de internationale terminal afgezet en moesten door de paspoortcontrole. Normaal gezien niet nodig voor vluchten in de Schengenzone maar hier was dit wel het geval. Beide vluchten waren eenvoudig en goed. Je kreeg iets te eten en te drinken en verder waren de zitplaatsen comfortabel met voldoende beenruimte. Ik geef deze beide vluchten een 9

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017