Lufthansa: Malta - Brussel, 3 januari 2016

19 januari 2016

Na een prachtige trip naar Malta en Gozo was het terug tijd om terug naar huis te gaan. De terugreis was terug met Lufthansa via Frankfurt. De vlucht vanuit malta vertrok om 13u15. De laatste nacht verbleven we in Valetta op 5 minuten van het busstation. Hierdoor hebben we gekozen om met de gewone lijnbus naar de luchthaven te gaan.

De reisleider had nog een 12-rittenkaart op overschot en omdat het een zondag was het ook niet zo druk op de bus waardoor er voldoende plaats was voor de bagage. In de bus was het gezellig druk maar iedereen had een zitplaats en we konden de bagage ook zonder problemen meenemen. Om 10u45 kwamen we toe op de luchthaven waar het al redelijk druk was.

Een zondag op het einde van de kerstvakantie betekende veel terugkerende vakantiegangers. De check-in voor Lufthansa was reeds open en er waren 6 balies voor het inchecken waardoor er op dat tijdstip geen wachtrij was. Hier werd ik ook geholpen door een vriendelijke man en in geen tijd was ik in het bezit van mijn 2 boardingpassen en was de bagage onderweg naar Brussel. Het was nog veel te mooi weer en het was geen grote luchthaven en de Costa Coffee had een mooi terras waardoor we besloten om nog niet door de controles te gaan.

We wilden nog even genieten van de buitenlucht op het terras zeker we nog gingen moeten wachten tot in het voorjaar in België om dit te kunnen herhalen. Het was wel al iets frisser en er was geen open zon meer maar het was toch genieten. Ongeveer 1u voor vertrek zijn we door de controles gegaan wat zeer snel ging en kwamen we in het gategedeelte tevens shoppingcenter. Op de luchthaven van Malta is er een zeer ruime keuze aan winkels maar de prijzen zijn extreem hoog. Ik heb een Maltese wijn gekocht in de winkelstraat van Valletta (ook niet de goedkoopste locatie)voor 6,95 euro.

In de luchthaven werd dezelfde wijn (jaar en druifsoort) verkocht voor twaalf euro! Een 40 tal minuten voor vertrek begon het boarden. Dit gebeurde met een bus.

Deze keer was de rit wel langer omdat het vliegtuig het verst stond geparkeerd. Je kon het vliegtuig, een A321, betreden via de trap voor- en achteraan. Terug werd ik vriendelijk welkom geheten door de bemanning die volledig uit stewards bestond. In het vliegtuig kon je een gratis Duitse zondagskrant kiezen. Iedereen was op tijd in het vliegtuig waardoor we vroeger konden vertrekken. Op het vertrekuur dat we van de gate moesten vertrekken waren we reeds in de lucht.

De vluchtduur ging de volle 2u35 duren door de tegenwind waardoor we exact op tijd gingen landen in Frankfurt. Doordat er tegenwind was heeft men geprobeerd vroeger te vertrekken wat ook gelukt was. Na een 10 tal minuten nam de piloot het woord en vertelde de route die we gingen vliegen en dat je op dit ogenblik rechts een prachtig zicht had op de Etna. Helaas zat ik links in het vliegtuig waardoor ik deze vulkaan niet heb kunnen zien.

De service was een klein broodje vergezeld van een volledige barservice inclusief wijn. Nadien werd nog rondgegaan met koffie, thee of je kon nog iets anders drinken. Op de vlucht naar Frankfurt bestond het entertainmentsysteem niet uit eigen schermen of gemeenschappelijke schermen in de cabine. Je moest op je eigen telefoon of tablet de entertainmentapp installeren van Lufthansa waardoor je tijdens de vlucht toegang had tot films, muziek enz. via de wifi. (geen internet). Helaas was dit enkel mogelijk voor IOS en Android. Ik heb een Windows Phone waardoor ik deze app niet kon downloaden.

Perfect op schematijd landden we op de luchthaven van Frankfurt. Een 5 tal minuten na schematijd stonden we aan de gate geparkeerd. De aansluiting was aan gate A7. Deze gate was beneden wat betekende dat het een rit met de bus ging worden.

Deze terminal is zeer ruim en wanneer je in transit blijft in de A terminal (Schengen zone) dan kan je direct naar de gate wandelen van je aansluitende vlucht zonder door een veiligheidscontrole te moeten. Ook hier kon je terug gratis koffie krijgen alsook een zondagskrant meenemen. Het boarden begon maar 15 minuten voor vertrek waardoor we bijna zeker waren dat het vertrek niet op tijd ging zijn.

Het boarden verliep terug via de selfservice poortjes. De bus was comfortabel en het was toch een 5 tal minuten rijden naar het vliegtuig. Het was in Frankfurt 5 graden en dat voelde je zeker na die heerlijke Maltese temperaturen. Ik stond vooraan in de bus waardoor ik als eerste aan boord kon van het vliegtuig. Dus voor de businessclass passagiers. Deze premium passagiers en ouders met kinderen konden wel eerst op de bus en hadden dus een zitplaats maar waren niet het eerste aan boord.

In het vliegtuig, een A320 werd ik vriendelijk welkom geheten door de bemanning. Onmiddellijk kreeg ik een zakje zoute crackers. Een half uur na vertrektijd konden we weg naar de startbaan. De vlucht naar Brussel duurde 35 minuten.

De bemanning speelde het klaar om in die 35 minuten een volledige barservice te doen en al het afval op te halen. Een 15 tal minuten na het voorziene aankomstuur stonden we aan de gate in Brussel. Het was de dichtste gate bij de uitgang waardoor we snel in de bagagehal aankwamen via de connector.

Na nog geen 5 minuten te moeten wachten kwam de bagage al op de band wat zeer snel is voor in Brussel zeker als je aankomt op de A-pier waardoor de bagage toch een weg af te leggen heeft. Hierna was het afscheid nemen van de reisgenoten en kon ik naar het treinstation voor de rit naar huis. Beide vluchten waren eenvoudig en goed. Je kreeg iets te eten en te drinken en verder waren de zitplaatsen comfortabel met voldoende beenruimte. Ik geef deze beide vluchten een 9.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017