Transavia: Berlijn - Rotterdam The Hague Airport, 30 december 2015

5 januari 2016

De laatste reis van 2015 ging naar Berlijn. Omdat ik de 30e december nog even op de zaak moest zijn had ik de vluchten vanaf en naar Rotterdam - Den Haag Airport geboekt. Het vliegveld ligt tenslotte maar op slechts 15 minuten rijden van de zaak.

Ik vloog de 30e december 2015 met de HV 5712 van 09.35 uur terug van Tegel dat sinds tijden weer eens een vriesnacht had gehad. Ik had mobiel ingecheckt en had stoel 7C bemachtigd. Op Berlijn begon het boarden mooi op tijd. De B737-700 was behoorlijk vol. Er waren slechts 3 stoelen leeg (8 A en B, 6 E) deze werden door de bemanning als bagage opslag voor de vele rolkoffertjes gebruikt.

Waarom gebruiken de bemanningsleden zelf (4 dames) altijd zelf ook de bagagebakken voor hun koffers? Zij moeten toch ergens anders ruimte hebben in het vliegtuig? Eerlijk is eerlijk de bijdehante purser kreeg het toch voor elkaar om alle bagage in de cabine te houden en er hoefde dus niets het ruim in.

Circa 10 minuten voor de geplande vertrektijd rolden wij weg van gate A13 om op tijd het Duitse luchtruim te kiezen. De vrouwelijke Transavia captain heette ons van harte welkom en vertelde dat de vlucht ruim een uur zou duren. Het zitcomfort is ronduit slecht. Langer dan een uur moet ik zo niet zitten. De lage vliegticketprijs vertaalt zich duidelijk in een laag comfort niveau. (132 Euro all in heen en weer).

De service aan boord dient zo als bekend aan boord gekocht te worden. Ik beperkte mij tot een bekertje espresso waarvan de kwaliteit en temperatuur erg matig waren voor 2,75 Euro. De bemanning was vriendelijk. Voor de “taxfree” verkopen was geen tijd, een enkeling melde zich via het lampje zoals door de purser was aangegeven. De uiteindelijke verkoopresultaten zullen Transavia geen enorme winsten bezorgen.

Na minder dan een uur hingen wij al voor de baan van RTM. De B737-700 werd met een noodklap op de baan gezet. Nauwelijks wind, geen turbulentie, goed zicht boven Nederland: dus gewoon slecht bestuurd (ingeschat) door de cockpitbemanning. Na de stilte in de cabine kwam er toch een applaus, meer uit opluchting van een groot deel van de passagiers dan als dank voor de prettige vlucht.

We waren wel 25 minuten (!) voor de geplande aankomsttijd binnen. Jammer dat je dan weer met een bus naar het luchthavengebouw moet. De 150 meter had ik best kunnen lopen. Op de heenweg mocht/moest dat wel. Maar al met al was ik dus perfect op tijd voor mijn afspraak in Maassluis. De vlucht verdient slechts een klein zesje (comfort en landing matig).

E. Niemeijer

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017