Transavia: Palma de Mallorca - Eindhoven, 22 december 2015

5 januari 2016

Op dinsdag 22 december vloog ik, samen met 4 medestudenten, vanaf de luchthaven Palma de Mallorca naar Eindhoven om in Nederland de kerstperiode door te brengen bij familie. De keus was gevallen op een vlucht van Transavia vanwege de gunstige vertrektijd, prijs en enigszins gunstige bestemming. Helaas zijn er per week maar twee directe vluchten tussen Palma de Mallorca en Nederland, waardoor de keuze beperkt blijft.

De vlucht zou vertrekken om 17:00 maar eenmaal aangekomen op het vliegveld van Palma zagen we dat de vlucht vertraagd was. De verwachtte boardingtijd was verschoven naar 17:20. Bij de security-check was het zo rustig dat ik zo door kon lopen. Het vliegveld van Mallorca is groot, groter dan de meesten zullen denken. In het hoogseizoen heeft men die grootte wel nodig, maar buiten het seizoen is er niks te beleven. Na wat gegeten te hebben zagen we tot onze verbazing dat de boardingtijd opnieuw vertraagd was naar 17:40 en er tevens een gatewijziging doorgevoerd was.

Rond de klok van 17:30 hebben we ons richting de gate begeven, maar er bleek nog helemaal geen kist te zijn. Die landde pas rond de klok van 18:00. Wel heel raar waarom de boardingtijd nooit goed aangegeven stond, maar vooruit, dat zal wel iets Spaans zijn.

Rond 18:15 kon het boarden dan toch beginnen. Eenmaal in het vliegtuig was alles prima, op deze route zet Transavia de kleinere Boeing 737-700 in. Ik zat op stoel 23F, wat bijna achteraan in het toestel is. De stoel naast mij bleef leeg, wat heel prettig was qua ruimte. Twee minuten na half zeven kwam er bericht uit de cockpit: men had nog vijf minuten de tijd om van de parkeerplek te geraken, anders kon de vlucht nog verder vertraagd worden. Iedereen werd verzocht zo snel mogelijk te gaan zitten.

Na iets meer dan vijf minuten begon men met de veiligheidsuitleg. Ik had wel door dat het vertrek nog enigszins op zich liet wachten, je hoorde de motoren namelijk volledig uit gaan. Na opnieuw twintig minuten gewacht te hebben gingen de motoren weer aan en kon het taxiën naar baan 24R beginnen.

Er werd meegedeeld dat de vlucht precies twee uren zou duren, wat achteraf precies bleek te kloppen. Om 19:09 werd het luchtruim gekozen en 30 minuten na take-off begon de crew aan de ronde van verkoop van eten en drinken. Na een twee uur durende vlucht stonden we om 21:09 aan de grond op Eindhoven Airport.

Na het oppikken van de bagage stonden we een kwartier na de landing alweer buiten en kon de autorit naar Noord-Nederland beginnen. Vervelend van de vertraging, maar ik heb daar nooit zo'n problemen mee. Al met al geef ik de vlucht een 7 omdat, buiten de vertraging en de slechte communicatie om, het een prima vlucht betrof.

Y. Wijkstra

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017