TUIfly: Amsterdam - Bonaire, 21 november 2015

5 januari 2016

Voor de derde maal dit jaar naar Bonaire. Omdat we graag een keertje met de Dreamliner wilden vliegen ditmaal niet met KLM maar met TUI.

21-11-2015:TUI-vlucht OR 373, stoelen geboekt in de Star Class. Vlucht vertrekt keurig op tijd en ditmaal gelukkig geen polderbaan, dus we zitten snel in de lucht. Purser en stewardess die in de Star Class bedienen, komen behoorlijk chagerijnig over en dat blijft zo de gehele vlucht. In de Star Class hebben wij stoelen 3J/3G die heerlijk zitten totdat de passagiers voor ons gaan slapen en hun stoelen naar achteren verstellen.

Wij zitten nog steeds goed maar kunnen niet meer opstaan. Voor een toiletbezoek moet ik eerst vragen of mijn vrouw aan de kant gaat, waarna ik op handen en voeten over onze stoelen naar het gangpad kruip. Ik zag hetzelfde gebeuren bij andere passagiers en hier heb je alleen op rij 1 geen last van. Voor de rest een rustige vlucht die keurig op tijd op Bonaire landde.

01-12-2015: TUI-vlucht OR366, Bonaire-Curaçao-Amsterdam

Na een heerlijk verblijf op Bonaire weer terug naar het druilerige Nederland. Na inchecken en nog een drankje wordt er omgeroepen dat we door de douane moeten. Na de douane in de vertrekhal wordt omgeroepen dat de vlucht ongeveer 1,5 uur vertraagd is. En inderdaad zien we 1,5 uur later de Dreamliner landen. Tot onze verbazing is het een toestel van Thomson [TUI UK]. Dit toestel zit nog grotendeels vol met passagiers met bestemming Curaçao en het is van binnen een grote, vieze puinhoop. Purser en stewardessen lopen overal met vuilniszakken en rapen van alles op om het nog een beetje aantoonbaar te maken. Ondanks het Engelse toestel is de bemanning gewoon Nederlands. De gezagvoerder verteld over de PA dat het Nederlandse toestel vertraging in het onderhoud had opgelopen en dat er daarom nu met een vervangend UK toestel gevlogen werd.

Op het traject Bonaire naar Curaçao is het free seeting. Op zich niet erg maar er was geen plek voorin. Vlucht van 20 minuten dus niets aan de hand. Na de landing op Curaçao moest iedereen er uit zodat het toestel opnieuw gecrewed, schoongemaakt en gecatered kon worden. Na ruim een uur konden we weer aan boord. Verrassing was groot toen bleek dat er helemaal geen Star Class aan boord van dit Engelse toestel was. Daar sta je dan met je duurbetaalde tickets. Purser om enige uitleg gevraagd en die kon alleen maar melden dat we waarschijnlijk ons geld wel terug zouden krijgen, Hij wist echter niet te vertellen hoe we dit dan aan moesten pakken. Voor de rest een rustige nachtvlucht terug naar Nederland. In Nederland contact opgenomen met TUI, dat kan alleen over de mail waarop je een auto reply krijgt dat het binnen 8 weken behandeld wordt. Echter na 1,5 week stond het terug te vorderen bedrag alweer op onze rekening.

+snelle restitutie van het bedrag
+de toch wel snelle wisseling van toestel

- chagrijnige houding personeel op de heenweg
- geen Star Class in vervangend toestel

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017