Air Canada: Toronto - Winnipeg, 21 mei 2016

22 augustus 2016

Na een aantal dagen te hebben vertoeft in Toronto en rond de luchthaven gingen we naar onze laatste spot Winnipeg. Op deze route bleek Air Canada de meest voordelige. In de terminal aangekomen zijn er ruim voldoende incheck zuilen aanwezig waar je zelf je boardingcard kan printen en de ruimbagage kan inchecken. En in ons geval de ruimbagage betalen.

Bij het voordeligste tarief (tango) is ruimbagage niet inbegrepen. Het menu is makkelijk en binnen een paar minuten ben je gereed om je koffer bij de drop-off af te geven. Ook hiervan waren er veel balies geopend en geen wachtrij. Helaas werd op onze boarding cards vermeld dat de definitieve boarding cards bij de gate zouden worden afgegeven. De baliemedewerker gaf er een creatieve draai aan maar het houdt gewoon in dat je op de stand-by list staat.

Gezien de extra gele tags met de tekst 'stand-by' welke aan de bagage werd gehangen, werd het nogmaals subliem benadrukt. De veiligheidscontrole was deze dag goed te doen en met een vijf minuten stonden we in de clean area. De luchthaven is net als de stad groot, druk maar toch relaxed.

Tegen de tijd dat het boarden begon hebben we ons gemeld bij de gate, waar we gelukkig vernamen dat we met de geplande vlucht mee konden. Het boarden werd zoals gebruikelijk in Noord-Amerika gefaseerd uitgevoerd per zone. Een prima systeem en men controleerde hier goed op.

Als te verwachten zat de A319 compleet vol maar ondanks dat we als een van de laatste aan boord gingen, was er nog voldoende ruimte in de bagagebakken. Het interieur zag er netjes uit en de beenruimte is ruim voldoende. Door de late binnenkomst van het toestel vertrokken we met bijna 50 minuten vertraging. Vanaf het moment dat de push back begon werden gelijk de motoren gestart en binnen no time konden we naar de baan taxiën. Ook de taxirit ging met een vlotte snelheid. De gezagvoerder verontschuldigde zich en deed zijn verhaal over wat we konden verwachten tijdens de vlucht. Bij de baan opgehouden door binnenkomende vluchten en twee andere vertrekkende toestellen voor ons, werd eenmaal op de baan vol gas gegeven.

Bij Air Canada krijg je op binnenlandse vluchten gratis een kop koffie, thee en water met een zoutje, koekje of muffin. Voor overige items dient te worden betaald. De prijzen zijn redelijk gezien de hoeveelheid je krijgt. Mijn broodje smaakte overigens prima. Iedereen had een eigen flight entertainment scherm. Het aanbod is up to date en zeer divers, zeker voldoende voor een vlucht van een paar uur. De rest van de vlucht was zoals gebruikelijk en niet boeiend.

Tegen de tijd dat we net aan de daling waren begonnen deelde de piloot mee dat we met een 15 minuten zouden landen. Na een flinke boog om de stad heen wat een mooi uitzicht gaf op Winnipeg, kwam het landingsgestel met een doffe dreun in aanraking met het beton. Maar wel met nog slechts vijf minuten vertraging. Winnipeg is geen grote luchthaven dus al snel stonden we aan een gate. Eenmaal door de terminal lopend richten de bagagebanden viel het me op hoe rustig het hier is. Alleen bij een gate waar een 767 van Westjet stond was het druk met wachtende passagiers.

Bij de bagageband aangekomen was het nog even wachten op koffers. Maar nog geen twintig minuten na de landing liepen we de terminal uit. Bij elkaar concluderend was een prima vlucht voor een nette prijs. Niet overtreffend en niet teleurstellend. Mijn waardering: een 7,5.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017