Air Transat: Brussel - Montreal, 13 mei 2016

13 augustus 2016

Voor een (spot)vakantie in Canada heb ik en een medespotter deze keer gekozen om met Air Transat te vliegen. Deze keuze was voornamelijk gemaakt omdat zij met A310's vliegen en wij hierin nog niet gevlogen hebben. Daarbij was de kale ticketprijs gunstig. Buiten het ticket moet je bij Air Transat voor de stoelkeuze bijbetalen hetgeen is verweven in de 'Option Plus' wat 80 euro per persoon kost. Omdat de 3-3-3 opstelling niet de meest prettige is, hebben wij gekozen voor twee stoelen naast elkaar in de achterzijde van het toestel voor 32 euro.

Op de dag van vertrek extra vroeg van huis weg gereden gezien de berichten over de lange wachtrijen op de luchthaven. Eenmaal op Zaventem gearriveerd bleek het allemaal reuze mee te vallen. Om vanuit de parkeergarage de tijdelijke incheck tent te bereiken moet je wat extra lopen maar daar aangekomen stond er totaal geen rij voor de screening. Omdat wij 'Option Plus' hadden mochten we inchecken bij een aparte balie waardoor we gelijk aan de beurt waren.

Bij de vernieuwde securitycontrole was het ook rustig waardoor we uiteindelijk binnen een halfuur bij de gates stonden nadat we de luchthaven opreden. Iedere passagier kreeg ook een voucher voor 5 euro korting als verzachting voor de overlast. Erg netjes van Brussels Airport! Het boarden begon netjes op tijd ook hier kregen we voorrang als 'option plus' passagiers. De A310 ziet er voor een toestel van pak 'm beet 25 jaar oud nog goed uit. Uiteraard is de look wat meer gedateerd en verraden de overhead bins de leeftijd.

Na de take-off kregen de 'option plus' passagiers een flesje prosecco en keuze uit een busje Pringles of een reep chocolade, en een deken, nekkussen en een verduisteringsbril. De stoelen hebben geen persoonlijk entertainment. Vooraf kon je een app downloaden waarmee je films en dergelijke kunt kijken. In de cabine hingen ook nog ouderwetse schermen waarop diverse films werden vertoond. De beenruimte was prima in orde. In de cabine verkleurd het licht mee met het tijdstip van de dag. Halverwege de vlucht was er een drankronde en kon er gekozen worden uit diverse broodjes. Het broodje smaakte prima, enkel is het als maaltijd wel erg summier. Hoewel je kunt kiezen uit een stuk of acht broodjes is de variatie niet groot. Zo zijn de meeste broodjes wat betreft ingrediënten nagenoeg hetzelfde. Voor mij persoonlijk bleef er een soort broodje over omdat op alle andere kaas zit, hetgeen ik niet lekker vind. In de boordkeuken kun je gedurende de vlucht nog zelf water en sapjes halen.

Wat betreft de crew: zoals gebruikelijk bij Noord-Amerikaanse maatschappijen, was de leeftijd aan de hoge kant. Maar ik heb in geen tijden een crew gezien die zo nadrukkelijk de passagiers het naar hun zin probeerden te maken, en een meer persoonlijkere benadering hadden. Ook hadden zij alle tijd over voor een praatje. Na een kort toiletbezoek moest ik even wachten tot het gangpad weer vrij was, toen heel even gaan zitten op een vrije standaard stoel in de 3 opstelling. Hierbij merk je zeer goed het verschil in de breedte van de stoelen. Eerlijk gezegd zou ik een veel mindere vlucht hebben gehad als ik in zo'n stoel zeven uur zou moeten zitten. Wat dat betreft zijn het de extra euro's waard om een andere stoel te kiezen.

Na een rustige vlucht werd de Airbus netjes op de baan gezet en geparkeerd op een van de meest afgelegen gates. Na een goede wandeling de douane bereikt waar het flink druk was. Na een kleine veertig minuten wachten en een paar vragen van de douanier lagen de koffers waarschijnlijk al een tijdje te draaien op de bagageband. Concluderend was het een prima vlucht. In verhouding met andere maatschappijen is het comfort minder, zeker als je geen extra's aanschaft. Zoals vaak je krijg je naar waarvoor je betaald. Echter is onder de streep het prijsverschil niet heel groot in vergelijking met andere maatschappijen. Waarschijnlijk zou ik voor een volgende trip dan ook niet voor Ait Transat kiezen. Mede door de crew is mijn waardering een 7.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017