Delta Air Lines: Boston - Amsterdam, 19 augustus 2012

14 september 2012

Terug naar huis met Delta Air Lines. In samenwerking met KLM wordt deze route tweemaal daags gevlogen. Heen hadden we gekozen voor de ‘vroege’ vlucht uitgevoerd met een Airbus A330-300, terug kozen we voor de latere vlucht uit Boston, uitgevoerd met een Boeing 767-300ER. Die heeft een gunstigere aankomsttijd voor de ‘afhalers’.

Check-in op Boston Airport was vlot en vriendelijk. Delta heeft een ruime terminal. Voor business class is een aparte rij bij de securitycontrole, dat is prettig en gaat lekker vlot. Na deze check gingen we door naar de Delta Lounge. Zeer vriendelijke ontvangst in een ruim opgezette lounge met allemaal hoekjes: een werkhoek, een stiltehoek, een hoek met fauteuils, een hoek met eettafeltjes. Ziet er leuk uit. We voelden ons welkom.

De bar is wat ingewikkeld: voor een deel van de drankjes moet betaald worden. Dat kenden wij nog niet van een lounge. Maar het bleek om exclusieve cocktails te gaan. Nou, een gin-tonic was prima voor ons, en die was gewoon gratis. Vanuit de lounge uitzicht op de Delta-toestellen, dat was leuk!

Het toestel waarmee we naar Amsterdam zouden gaan kwam wat laat binnen maar begon op tijd met boarden voor vlucht DL604. Wij mochten als eersten, werden vriendelijk welkom geheten en zochten onze plaatsen op: 3F & 3G. Het ging om een oud vliegtuig. Een 767 met nog van die rechthoekige raampjes en kleine bagagebakken. De stoelen waren ouderwetse lederen businessclass stoelen. Zekere geen lie-flat en een stuk smaller dan de stoelen van KLM’s World Business Class. Het gehele toestel zag er een beetje grauw en groezelig uit en het voelde allemaal een beetje dicht op elkaar. En de personal TV’s waren ieniemienie klein!

Voor vertrek de menukaart en een glas champagne van de purser, een zeer vriendelijke man en gelijk de bestelling voor het eten doorgegeven: een viergangen maaltijd met ruime keuze.

Na vertrek een cocktail met warme nootjes en in hoog tempo de maaltijd. Tja, op een nachtvlucht van 6.30 uur begrijp ik wel dat ze het erdoor heen willen jagen. Het eten en de wijnen waren goed.

Na de maaltijd installeerden we ons om te gaan dutten met de TV aan. Maar allebei de entertainmentsystemen deden het slecht. De mijne had maar aan een kant geluid, ook na de wissel met een nieuwe headset. En mijn medereiziger had te maken met ‘drop-outs’: elke paar seconden bleef het beeld en geluid een tel stilstaan. Heel irritant. Dus TV’s weggeklapt en gaan slapen.

Een kleine vier uur later was het tijd voor het ontbijt, eenvoudig maar goed, en landden we ruim voor schematijd op Schiphol. Na een persoonlijk dankwoord van de purser, op naar de bagage en naar huis.

Vergeleken met KLM en met heenreis in Delta was dit toch wel een inferieur product. Irritant dat het entertainment niet functioneerde, maar het hele toestel was oud en achterhaald. Zeker als je naar Delta’s website kijkt is dat niet wat je verwacht: daar zie je flatbeds en frisse kleuren.

Eten en drinken was goed en personeel OK. Purser erg vriendelijk. Op zijn aanraden hebben wij contact opgenomen met Customer Care, om het entertainment systeem te bespreken. Die namen binnen twee dagen contact met ons op om een en ander te bespreken. Zeer zorgvuldig en vriendelijk.

Zouden we na alleen de vlucht de ervaring een 6,5 hebben gegeven, door de afhandeling geven we het een 7,5. Maar wel erg benieuwd naar Delta’s Flatseats…

R. Picavet

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017