Delta Air Lines: New York JFK - Amsterdam, 20 juli 2013

26 juli 2013

Op 20 juli zou ik met de DL070 van 20.25 uur van New York JFK terugvliegen naar Amsterdam. Ik was redelijk op tijd op Terminal 4. Dat gaf mij de mogelijkheid om de DELTA lounge te bezoeken. De lounge is bovenop de terminal gebouwd. Je hebt daardoor een prachtig uitzicht over het vliegveld en één van de start en landingsbanen. Er is zelfs een gedeelte buiten. Dat was op de 20e juli niet bijzonder aangenaam omdat het 100 graden Fahrenheit was (circa 38 graden Celsius). Ik bleef dus maar binnen in de aangename airconditioning.

Het loungeconcept is ook aan verandering onderhevig: voor alcoholhoudende dranken moet je betalen. Ook kun je er complete maaltijden tegen betaling eten. Gratis zijn de niet alcoholische drankjes en wat eenvoudige snacks als olijven, stukjes wortel en wat nootjes. Tijdens het nuttigen van mijn betaalde (3,27 Dollar) biertje had ik de mazzel dat de gigantische B747 Dreamlifter voorbij kwam rijden (snel nog even een fotootje van gemaakt).

Om 19.35 uur begon het boarden van de B767-300. Ik had mij bij het inchecken nog voor 39,50 Dollar ge-upgrade naar Economy Plus bij de nooduitgang (stoel 20C). Een Amerikaanse meneer op stoel 17C stootte per ongeluk het (dom geplaatste) EXIT bordje kapot. Dit rook naar vertraging en dat werd het dus ook: de stewardess in de leuke rode DELTA jurk (waarom dragen die andere stewardessen dat tuttige donkerblauw) alarmeerde de Line Maintenance.

De monteur kwam opdraven zag wat er mis was en verdween weer (ik zelf zou even de Duck-tape genomen hebben). Na nog wat heen en weer geloop van de monteur stonden er op een gegeven moment 5 man om het bordje heen (stewardess, gezagvoerder, 2 monteurs en een meneer van Boeing die toevallig in het vliegtuig zat). Uiteindelijk werd besloten om een bordje uit een ander vliegtuig te gebruiken dat vlak bij geparkeerd stond (zie foto). Al met al leverde dit drie kwartier vertraging op. Toen de deur op slot zat brak er (voorspeld) noodweer met heel veel bliksem uit. JFK werd dus compleet stil gelegd (hadden we de Duck-tape maar gebruikt!) Na ruim een uur mochten we uiteindelijk weg. We hadden dus bijna twee uur vertraging.

Het vliegtuig zat (alweer) tot de laatste plaats vol. Stoel 20C heeft super beenruimte. Het enige nadeel is het te kleine niet verstelbare tafeltje dat uit de armleuning komt. Dat eet niet prettig met mijn postuur. De maaltijd was ook niet echt om over naar huis te schrijven. Kip met aardappelpuree en broccoli die te gaar was gekookt. Uiteraard ook nog de crackertjes met kaas en een Brownie. Na het eten en twee plastic bekers met witte wijn keek ik via het werkelijk super functionerende en hoge kwaliteit beeldscherm en Screen-Touch entertainment systeem naar de film Wall Street (leuk om nog even wat bekende punten van de vorige dag te zien). Daarna viel ik in een diepe slaap tot circa 08.00 uur Nederlandse tijd.

Het ontbijt was slecht zoals je dat alleen bij DELTA kunt krijgen: een mini banaan, een cakeje, een bakje dunne jus d’orange en een bekertje slechte (wel hete) koffie. Tijdens het ontbijt nog wel even gekeken naar een recente aflevering van TOP Gear.

Om 11.00 uur landden wij op Schiphol (slechts met 3 kwartier vertraging). Helaas was de gate bezet en werden we op een buffer in de wacht gezet. Na een kwartier mochten we dan toch aan de E-pier aanmeren. De procedure op Schiphol verliep waanzinnig snel. De Privium-pas was deze dag eigenlijk niet nodig geweest, de bagage (band 11) was zo snel dat ik maar ternauwernood mijn zoon bij de bagageafhandeling van Servisair (tegenover band 18) gedag kon zeggen. De bus naar P3 kwam voorrijden en reed meteen weer weg. Voor 12 uur zat ik dus alweer in de auto naar huis.

Mijn beoordelingen:
Vlucht DL070 een 6 (matig eten en slecht tafeltje en veel vertraging door ingewikkelde langdurige reparatie), Schiphol een 8 (jammer dat de gate niet vrij was)en de DELTA lounge een 6 (wel mooi, maar vreemd concept)

E. Niemeijer

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017