Delta Air Lines: Punta Cana - Düsseldorf, 1 juli 2015

3 augustus 2015

Na 2 heerlijke weken vakantie op de Dominicaanse Republiek, werd het tijd om weer naar huis te gaan. In verband met dreigende staking van Franse luchtverkeersleiders zit je dan toch de laatste dagen niet lekker op je gemak. Regelmatig contact met Air France gehad, wat klantenservice inhoudt moeten ze daar nog echt leren!

Ondanks dat er bekend was dat er gestaakt zou worden, wordt er niets geregeld. Het Engels is dan ook nog van zon onhandige kwaliteit dat de moet je in de schoenen zakt. Daarom de stoute schoenen aangetrokken, en gewoon met Nederland gebeld met KLM, en daar weten ze wat klantenservice inhoudt!

Op 01-07-2015 KLM gebeld en gesproken, en die waren gelijk om, en begrepen helemaal dat we niet vast wilden zitten op Parijs CDG airport! Geen probleem, u vliegt Punta Cana-Atlanta-Düseldorf, en uw vlucht vertrekt over 1,5 uur.... Ja lieve dame, dat gaan we niet redden als we nog 45 minuten met de taxi moeten naar 't vliegveld, en uit moeten checken. Ook geen probleem, de nieuwe reisroute wordt: Punta Canca - New York JFK - Amsterdam - Düsseldorf. Zo gezegd zo gedaan. (En wat ben je dan blij dat toen je hoorde van de staking je toch direct een ESTA geregeld hebt!)

Aangekomen op de luchthaven ingecheckt bij Delta, en dan merk je wat klantenservice inhoudt! "You have a very short connection at JFK, there your seats are relocated to the Emergency Exit." We zaten aan de de nooduitgaan waar ook boarding en de- boarding plaatsvindt. Bij boarding - op verzoek van de groundstaff- aangegeven dat we een korte overstaptijd op JFK hebben, en daarom bij de nooduitgangen zitten..Geen probleem, zodra we zijn aangekoppeld kunnen jullie van boord nog voordat buss. class van boord gaat.

De Boeing 757-200 zat ook vol, een wat ouder toestel maakt wat herrie tijdens starten en landen, maar is een prima vlucht verder. Cabin crew is van een wat jongere leeftijd, en heeft er zin in! Aardig, en charmant, en met iedereen een gezellige babbel. Service is simpel, een snack, bakkie koffie (Starbucks!)flesje water en nog wat drankjes. Ze komen met broodjes en raps voor $9.99. Vooral om de veiligheidsinstructie heb ik smakelijk kunnen lachen van Delta, zit goed in elkaar met een flinke knipoog maar serieus!

Bij aankomst op JFK liepen we vertraging op, er waren geen gates beschikbaar...met een overstaptijd van 1,25 en een minimale overstaptijd van 1,20 uur knijp je de billen even bij elkaar. Bij het aankoppelen van de slurf ook direct het verzoek om op te staan en we kregen de tip "follow the short connection lane" dat gedaan, en Terminal 4 is heel overzichtelijk. Je kunt daar gewoon niet verkeerd lopen.

Door immigratie heen, fotootje maken, vingerafdrukjes en ready to go, bagageband, en door naar de douane. Dat zijn vreemde piepersnijers, toen ik vriendelijk "goedenavond" zei werden z'n ogen groot, m'n paspoort dubbel gecheckt en de melding "proceed to belt 15" daar stond een alleraardigste beambte, die me vroeg waar mijn reis heen ging. Amsterdam... the 8 o clock flight...ohw.. en toen mochten we door. Bij de afgiftebalie zat een heerlijke dame, "get your ass upstairs to the 4th floor and pass security immediatly!"

Veiligheidscontrole verliep goed, snel geordend ook niks om te klagen voor mijn eerste ervaring met de US, JFK. Aangekomen bij de gate was boarding al in volle gang, onze namen werden omgeroepen om aan de balie te verschijnen, vlucht overbooked. Of we de volgende KLM-vlucht wilden nemen, nee, dan missen we onze aansluiting in Amsterdam. Het issue was dat we voor deze vlucht economy + geboekt hadden, en een wissel van B767 toestel maakte dat er minder stoelen waren en ook geen Economy + meer. Nou, dan gewone economy, of anders buss. We konden uiteindelijk meevliegen in de economy.

B767-300 is een top toestel, zeker de 2-4-2 configuratie, heerlijk aan het raam. Na take off mooi uitzicht op New York bij schemering, en toen begon de lange zit. Na take off snel de maaltijd (welke gewoon lekker was) wat drankjes en gedimde lichten. Bij Delta heb je ook nog het gemak dat ze gewoon regelmatig langskomen met water en andere drankjes. Heb je dorst, ga naar de galley achterin.. en je krijgt gewoon een vol blikje mee terug. Beter geregeld als bij KLM/Air france waar het een bekertje betreft. Ruim op tijd voor de landing een ontbijtje, koffie (Starbucks) en nog een flesje water. Vanuit the Flightdeck ook regelmatig updates. Op Amsterdam hadden we een boterzachte landing, en nadien snel aangemeerd. Vlotte de-boarding en door de douane in Nederland, en op naar het laatste stukje Düsseldorf. We moesten naar de D-gates, en bij de gate aangekomen bleek dat we al een half uur vertraging hadden. Dan baal je als een stekker na zo'n lange vlucht.

Na het boarden van de Embraer E190 bleek dat we 2 jonge cabin attendents hadden die er veel zin in hadden. Flight Deck was ook nog jong, en voor het eerst hadden we een female First Officer, erg leuk. Vluchtduur Ams-Dus 25 minuten. In die 25 minuten worden er toch voor iedereen een drankje en een koekje uitgedeeld en de kist aan de grond gezet.

Waardering: PUJ Airport: 8 (vriendelijke groundstaff, trage security)
PUJ-JFK : 9 (vanwege de vertraging)
JFK - AMS: 9 (vanwege de stoelen)
AMS -DUS: 7(vanwege vertraging)
Düsseldorf Airport: 2 meer dan een uur op je koffers wachten is niet normaal.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017