Delta Airlines: Amsterdam - Boston, 29 maart 2014

31 maart 2014

In de ochtend van 29 maart krijg ik een telefoontje. Een ietwat slecht verstaanbare man zegt iets over mijn vlucht naar Boston die ochtend. Na nog een keer goed luisteren, kom ik erachter dat de beste man mij belt om te melden dat mijn vlucht naar Boston ruim een uur vertraagd is en ik dus later naar Schiphol kan vertrekken, mocht ik nog niet onderweg zijn. Wat een (totaal onverwachte!) service. Snel trek ik mijn jas weer uit en maak nog even een ontbijtje voor mijn vrouw. Deze reis begint goed.

Een ruim uur later vertrek ik alsnog met de trein naar Schiphol. Ik had online ingecheckt. Alleen nog even mijn bagage afgooien. De aardige grondsteward bood nog even aan een andere stoel te selecteren, het werd 16A, lekker voorin, aan het raam, net na de Economy Comfort klasse in de Airbus A330-300 van Delta. Na de paspoortcontrole, naar de KLM lounge om nog even wat te werken en te eten. Wat is de Crown Lounge toch groot en wederom erg druk.

Een uur voor vertrek naar de E gates waar je nog wat instapformaliteiten moet doorlopen: de ondervraging door een agent waarom je naar de US gaat en de standaard veiligheidscontrole. Vandaag alleen bodyscanners in gebruik, die ik uit principe weiger te gebruiken. Ik weiger namelijk pertinent om als een crimineel met mijn armen boven mijn hoofd te moeten staan om een vliegtuig in te mogen, nog los van het feit dat 60% van de mensen NA de scan alsnog op één of meerdere plekken gefouilleerd dienen te worden. Weigeren is geen probleem: schoenen uit, langs de bodyscanners lopen en volledig gefouilleerd worden. Schoenen weer aan en instappen.

Het toestel was in zeer goede conditie van binnen. De lederen stoelen comfortabel en op elke stoel lag een kussen en deken klaar. Ook was er een stroompunt voor de laptop (alleen bij de stoelen wat meer voorin in het toestel). De opstelling is 2–4–2. Na een leuk filmpje met de veiligheidsinstructie, vertrokken we in noordelijke richting van de Zwanenburgbaan. Een korte linkerbocht en er werd koers gezet richting Boston. De piloot wist te melden dat de 1 uur en 20 minuten vertraging volledig ingelopen zou worden door gunstige wind en de totale vliegtijd slechts 6 uur en 45 minuten zou bedragen.

Rond Ierland werd er een maaltijd geserveerd: vegetarische pasta, warme kip of koude kip salade. Ik koos voor de warme kip, erg smakelijk. Ook het aanbod van drinken was voldoende en de crew kwam geregeld langs om extra drankjes uit te delen. Door het stroompunt bij mijn stoel, heb ik de hele vlucht kunnen werken op mijn laptop, erg fijn.

Een uur voor landing kwam er nog een Italiaans broodje met koffie en ijs, wederom erg lekker. De landing op het druilerige Boston was zacht en al snel stonden we aan de gate. Omdat ik redelijk voorin zat, stond ik behoorlijk voorin de rij bij de grenscontrole. Helaas wel na de ook net gearriveerde British Airways vlucht, een Aer Lingus vlucht en een Lufthansa vlucht. Pas ruim een uur later stond ik daadwerkelijk in Amerika!

Al met al een bijzonder comfortabele vlucht, met een mooie toestel, goed eten en de extra attente service ivm de kleine vertraging. Deze vlucht staat hoog in de lijst met beste trans-Atlantische vluchten in Economy class, een solide 9. En omdat ik het ticket tijdens de KLM werelddeal weken gekocht had, ook nog eens erg goedkoop!

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017