US Airways: Toronto - Amsterdam, 3 juli 2013

22 juli 2013

Na twee weken was het weer tijd om naar huis te gaan, wederom met US Airways. De ochtend voor vertrek ontving ik een e-mail van US Airways dat mijn vlucht naar Philadelphia zodanig vertraagd was, dat mijn connectie naar Amsterdam niet gehaald kon worden. Even later ontving ik wederom een e-mail van US, dat de vertraging verholpen was, en dat alles volgens schema zou vertrekken, ik blij. De vlucht naar Philadelphia, US 3763, zou om 15.15u vertrekken. Eenmaal aangekomen op de luchthaven bleek de vlucht daadwerkelijk wel zodoende vertraagd te zijn, dat ik mijn connectie niet zou halen. Erg vervelend, vooral de onduidelijkheid van US Airways. Gelukkig was het personeel van US Airways op de luchthaven erg behulpzaam, en werd ik snel omgeboekt op een Air Canada vlucht (AC7366), waardoor ik mijn connectie nog kon halen.

Als je vanaf Canada naar de Verenigde Staten vliegt, heb je de Amerikaanse douane al op het Canadese vliegveld, waardoor je eenmaal aangekomen in de VS, een snelle overstap kan maken, ideaal. Nadat ik door de douane was, mijn bagage op de band had gelegd en zelf door de security was, kwam ik net op tijd aan bij de gate voor mijn Air Canada vlucht. De vlucht werd uitgevoerd met een Embraer 175 van Sky Regional, voor mij de eerste keer om met een Embraer te vliegen. Wat een prachtig toestel, vooral voor de korte afstand een luxe bedoeling. Personal TV scherm in iedere stoel, met een USB ingang, waarmee ik nog snel even mijn iPhone kon opladen. Ik zat op stoel nummer 31A, in een 2-2 stoel opstelling. De vlucht duurde ongeveer 1 uur, en tijdens de vlucht werd rond gegaan met fris, koffie en thee en natuurlijk de pretzels. Door drukte op Philadelphia Airport moesten we enkele tientallen minuten in de wacht, voordat we konden landen. Hierdoor wel de film af kunnen kijken.

Na de landing stonden we binnen enkele minuten aan de gate. Nog een voordeel van een vlucht met Air Canada, deze komen aan bij de D-Terminal van Philadelphia Airport, en niet bij de F-Terminal zoals US Airways Express. De vlucht met US Airways naar Amsterdam vertrok, naar mijn verbazing vanaf de B-Terminal, hierdoor hoefde ik maar een klein stukje te lopen. Aangekomen bij gate B11, begon vlucht US798 gelijk met boarden. Tijdens het online inchecken kon ik, tot mijn verbazing, gratis een stoel reserveren bij de nooduitgang in een rij van 2 (stoel 06D). Dit heb ik uiteraard gedaan. Tijdens het boarden werd mij gevraagd of ik assisentie wilde geven als er een noodlanding gemaakt zou worden. Aan boord werd mij uitgelegd hoe de nooduitgang geopend moest worden.

De geplande vertrektijd was 18.40u, pushback bij de gate om 18.30u. Helaas was het erg druk op de luchthaven, en hebben we ongeveer een uur moeten wachten voordat we de lucht in mochten. Na een uur stegen we eindelijk op, met een geplande vluchtduur van 6 uur en 55 minuten. Een half uur na opstijgen, werd de eerste ronde gedaan met drankjes, waarna de maaltijd ronde begon. Keuze uit kip met rijst of pasta. Aangezien ik de kip met rijst al op had tijdens mijn heenvlucht, koos ik voor de pasta. Ook deze pasta was redelijk smakelijk voor vliegtuigbegrippen. Tijdens de vlucht werd regelmatig rond gegaan met drankjes, en ook een snack werd aangeboden. Een uur voor landing werd nog een klein ontbijt opgediend, een muffin, yoghurt en fruit.

Ondanks dat we een uur later waren opgestegen in Philadelphia, kwamen we 20 minuten voor schematijd aan op Schiphol. Mijn stoel was recht voor de uitgang, dus ik was een van de eerste (zelfs voor de businessclass) die van boord ging, erg comfortabel. Natuurlijk eerst even gebruik gemaakt van de geweldige rookruimtes op Schiphol, waarna ik door de paspoortcontrole ben gegaan, wat vergeleken met Canada, echt een lachertje is. Ik hield mijn paspoort open, de vrouwelijke marechaussee beambte nam de moeite nog niet om mijn paspoort aan te pakken, en wuifde dat ik meteen door kon lopen. Waar je in Canada 3 uur wordt vast gehouden op een luchthaven, is het toch fijn dat het thuiskomen in eigen land zo snel en comfortabel kan.

Aangekomen bij de bagageband, werd mijn naam direct omgeroepen. Ik moest mij melden bij de service balie van US Airways. Mijn ingecheckte bagage stond namelijk nog in Philadelphia. Eerlijk gezegd maakte het me niks uit, mijn tas was al gelokaliseerd en werd de volgende dag thuisbezorgd, oftewel ik hoefde er niet mee te sjouwen, ideaal toch. Even het formulier ingevuld en ik kon gaan. De vlucht van Air Canada geef ik een 9. US Airways krijgt een 7,5 (dit door de verwarring van de vertraagde vlucht, maar wel het goede alternatief.) Mijn bagage werd inderdaad nageleverd.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017