Virgin America: San Francisco - San Diego, 13 april 2010

13 april 2010
Vanuit San Diego waar ik vier maanden verblijf een trip gemaakt naar San Francisco. Op de heenweg de beroemde highway 1 genomen met de auto en terug naar San Diego zou ik vliegen. Tijdens mijn zoektocht naar een vliegticket bleken Southwest en Virgin America erg goedkope tickets van zestig dollar te hebben.


Virgin America is een zeer jonge maatschappij met als mainbase San Francisco. Zij vliegen met de Airbus A319 en A320, uitgerust met free Wifi, satelliet-tv, mood lighting en 32 inch zitruimte. Het is een low-cost carrier, maar dat maakt niet uit voor de domestic vluchten in de USA doordat ook de regulaire maatschappijen hetzelfde concept inmiddels hanteren. De keuze was daarna ook snel voor deze maatschappij gemaakt. Volgens mij zijn er nog geen reviews van deze maatschappij op Luchtvaartnieuws.nl, dus ook een toevoeging voor deze site.

Een dag van tevoren kreeg ik via email een herinneringsbericht over mijn vlucht op 13 april 2010 om 9.35 pm. Ik besloot op de luchthaven in te checken, dit gedaan met creditcard bij één van de selfservice automaten. Dit werkte perfect, daarna door de veiligheidscontrole gegaan. Omdat Virgin America vanuit de internationale terminal vliegt staan hier bodyscanners, maar ik kon zonder een bodyscan passeren. Daarna de terminal verkend en vanuit het A-gedeelte van de internationale terminal had ik een goed zicht op de twee startbanen. Het is leuk om te zien hoe twee vliegtuigen tegelijkertijd van twee parallelle banen de take-off doen.

Ondertussen had ik een sms-bericht gehad van Virgin America dat de vlucht op de geplande tijd zou vertrekken, goed deze informatieberichten. De boarding begon ongeveer twintig minuten voor tijd en omdat maar twintig tot dertig mensen deze vlucht namen, besloot de gate-officer iedereen op naam af te roepen voor het boarden. Dit leidde tot de nodige hilariteit. Ik wist al dat hij moeite zou hebben met mijn naam en dat bleek ook! Ik had seat 9C, dit was de eerste rij achter de premium economy class. De vlucht werd uitgevoerd door een A319 (N525VA - Virgin & Tonic). De captain kwam zich voor het vertrek even voorstellen in de cabin en hij verwachte tien minuten eerder te kunnen landen in San Diego.

De stoelen zijn van leer en erg comfortabel. Het IFE-systeem is erg goed, dit heb ik onmiddellijk opgestart toen ik op mijn stoel zat. De schermen zijn groot en door de touch screen erg comfortabel. Je kan ook chatten met je medepassagiers en wanneer je snacks of wat dan ook wil kopen, bestel je dit via het IFE. Dit heb ik uiteraard getest en mijn snack werd snel gebracht. De normale drinks zijn gewoon gratis en dit kwamen de flight attendants onmiddellijk opnemen nadat de seatbelts lichtjes waren uitgegaan, maar kan je ook via je IFE bestellen.

Inderdaad landden we zo'n tien minuten eerder in San Diego. Omdat ik geen bagage had ingecheckt, was ik zo uit de luchthaven. De vlucht was eigenlijk te kort om optimaal te kunnen genieten van alle mogelijkheden in het vliegtuig. Alleen een korte tijd gedurende de take-off en de landing werd de satelliet-tv en de wifi uitgeschakeld, de ontvangst is verder uitstekend en er is keuze uit 24 tv-kanalen. Kortom als een low-cost carrier biedt Virgin America een groot en kwalitatief zeer goed product aan, dat beter is dan wat de reguliere maatschappijen aanbieden. Ook de mood lighting is zeer aangenaam. Virgin America gaat ook steeds meer bestemmingen bedienen in de USA en ik wil deze maatschappij ook zeker aanbevelen. De prijzen van de snacks en maaltijden op de langere vluchten zijn vergelijkbaar met de andere maatschappijen.

Kortom, een groot product voor een lage prijs, een low-cost maatschappij die instaat is tot het aanbieden van een beter product dan reguliere maatschappijen. De vlucht, uitstraling en mogelijkheden in de cabine en het personeel leiden tot een 9.

Dick Verzijl
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen