MD-11 mag weer vliegen na fataal vliegongeluk in november

FedEx MD-11
12 mei 2026 - 11:37 | Door: 
Klaas-Jan van Woerkom
| Foto: Unsplash / Jan Rosolino

De Amerikaanse luchtvaartdienst FAA heeft goedkeuring gegeven om de McDonnell Douglas MD-11 weer in gebruik te nemen. Alle toestellen van dat type stonden maandenlang aan de grond, nadat een toestel van UPS in november vorig jaar crashte.

Bij de UPS-ramp op de luchthaven van Louisville (Kentucky) kwamen in totaal vijftien mensen om het leven. Uit onderzoek bleek al snel dat één van de drie motoren tijdens de start van het toestel was gevallen als gevolg van een defect aan de ophanging.

De FAA liet na de crash meteen alle MD-11’s, die alleen nog als vrachtvliegtuig in dienst zijn bij UPS, FedEx en Western Global, aan de grond houden tot er meer duidelijk was over de oorzaak.

UPS kondigde onlangs aan haar MD-11’s met vervroegd pensioen te sturen. FedEx wil haar 28 toestellen wél weer in dienst nemen, maar was al van plan er over een paar jaar afscheid van te nemen.

De MD-11 werd tussen 1988 en 2000 gebouwd door McDonnell Douglas, dat in 1997 werd overgenomen door rivaal Boeing. In totaal rolden er 200 van de band. KLM was de laatste die het type voor passagiersvluchten gebruikte, en nam in 2014 afscheid van de MD-11.

 

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1
Copyright Reismedia BV 2026 - Cookieinstellingen