Zuid-Afrikaans Airlink waarschuwt: aan hantavirus gestorven Nederlandse vrouw was aan boord

Airlink Embraer 2020
7 mei 2026 - 12:44 | Door: 
Klaas-Jan van Woerkom
| Foto: Airlink

De Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappij Airlink heeft een waarschuwing verstuurd naar reizigers die op 25 april op een vlucht zaten van Sint-Helena naar Johannesburg. Aan boord was een inmiddels overleden Nederlandse vrouw die besmet was met het hantavirus. Ze werd een dag later van een KLM-vlucht gehaald die van Johannesburg naar Schiphol zou vertrekken. 

De bewuste vrouw maakte een reis met het cruiseschip Hondius toen ze op het eiland Sint-Helena van boord ging, met als doel naar huis te vliegen.

Omdat haar gezondheidstoestand verslechterde, besloot de KLM-bemanning haar niet mee te nemen op de vlucht naar Amsterdam die ze had geboekt. Ze overleed uiteindelijk in Johannesburg. Inmiddels is bekend dat ook een KLM-stewardess ziekteverschijnselen vertoont.

De incubatietijd van het zeldzame hantavirus bedraagt enkele weken. Daarom heeft ook KLM-reizigers die op de vlucht uit Johannesburg zaten op de hoogte gesteld van het mogelijke besmettingsrisico.

Airlink
Het Zuid-Afrikaanse vliegbedrijf Airlink deed hetzelfde. Alle 82 passagiers en de zes bemanningsleden van vlucht 4Z132, die op 25 april van Sint-Helena naar Johannesburg ging, wordt gevraagd alert te zijn op ziekteverschijnselen en contact op te nemen met het ministerie van Volksgezondheid in het land.

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1
Copyright Reismedia BV 2026 - Cookieinstellingen