Twente Airport komt in handen van ondernemers: provincie en gemeente stappen uit

Vertrek laatste 747 Twente
20 mei 2026 - 13:41 | Door: 
onze redactie
| Foto: Twente Airport

Het verlieslijdende Twente Airport komt in handen van een groepje ondernemers. Dat is de uitkomst van langdurig overleg met de huidige eigenaren: de provincie Overijssel en de gemeente Enschede. Die investeren nog wel in de renovatie van de start- en landingsbaan. Dat meldt RTV Oost.

Door de overname is Twente Airport voorlopig gered. De luchthaven, die ooit een vliegbasis was en later ook vakantievluchten afhandelde, wordt nu voornamelijk gebruikt voor zakenvluchten en voor de opslag en ontmanteling van passagiersvliegtuigen door AELS. Ook de lokale vliegclubs, diverse startups en Defensie zijn er actief.

Sinds 2017 draaide het vliegveld elk jaar verlies. Provincie en gemeente moesten steeds geld bijstorten om de luchthaven overeind te houden. Dat gebeurt nu nog één keer: er is 5,7 miljoen euro gereserveerd om de drie kilometer lange start- en landingsbaan de broodnodige opknapbeurt te geven.

De groep ondernemers die Twente Airport wil gaan runnen ziet met name kansen om elektrisch vliegen op de rails te krijgen. Vakantievluchten keren er niet op de luchthaven terug.

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1
Copyright Reismedia BV 2026 - Cookieinstellingen