Partners van Luchtvaartnieuws.nl

NVLT

Column

Het is wellicht aanmatigend, maar zelden heb ik zo'n onzin horen debiteren als de laatste weken met de pleidooien voor Lelystad Airport als overloop luchthaven voor Schiphol. De onzin kwam uit verschillende kokers, variërend van Schiphol topman Jos Nijhuis tot de voormalige PvdA milieu minister Hans Alders, die een goden-rol wordt aangemeten. Waaraan ontleent hij eigenlijk zijn kennis van de internationale luchtvaart. Wil hij misschien zijn "rode" puntjes alsnog binnenhalen. En wordt dat de op oude "roem" terende bewindsman wellicht gegund.

Gastblog

In mijn vorige column beloofde ik iets te zeggen over de plaats van luchtvracht in de luchtvaartmarkt. Daar is alle reden voor. Luchtvracht is voor sommige luchtvaartmaatschappijen de kurk waarop men drijft, zoals bij Cargolux, voor andere maatschappijen een belangrijke inkomstenbron, zoals voor KLM en Lufthansa. Er zijn er ook die er niets mee te maken willen hebben, zoals Ryanair.

Goofblog

"Are there any rare birds to be seen?", vraag ik de parkwachter. De man lacht. Vandaag komt iedereen voor de raket. Hij zegt: "Een stukje terug zit een horned owl te broeden. Z’n kop steekt boven het nest uit. Je mag wel even terugrijden". Dat doe ik. Typisch Amerika. Zelfs voor zeldzame vogels hoef je de auto niet uit. En die raket gaat toch pas over twee uur.

Poll

MH370 toont aan dat airliners beter te traceren moeten zijn.


Stem

Smartlinks

Last minutes

Luchtvaartnieuws-blad april/mei

Pieter Elbers (KLM): Samenwerken met carriers uit de golf
Austrian Airlines overleeft dankzij 'coup'
Brazilië: duizenden extra vluchten en hotelkamers tijdens WK
ANVR: 'Reiswinkel moet zich bevrijden uit stenen omgeving'
Singapore: luchtvaart en overheid werken samen voor nationaal belang
Europese Unie moet knopen doorhakken over luchtvaart
Germanwings mikt op zakenreiziger én rugzaktoerist

Luchtvaartopleidingen

21-5-2013, 15:03 uur

'Indiaas Jet Airways van Brussel naar Schiphol'

'Indiaas Jet Airways van Brussel naar Schiphol'

AMSTERDAM - Het Indiase Jet Airways wil op Schiphol gaan vliegen. Er ligt een sterk voorstel op tafel om de activiteiten van Jet Airways te verplaatsen van Brussel naar Amsterdam. Dat verklaarde topman James Hogan van Etihad Airways vandaag op een persconferentie in Amsterdam. Etihad heeft recentelijk een belang van 24 procent genomen in deze Indiase luchtvaartmaatschappij. Dit is nog wel onder voorbehoud van officiële goedkeuring.

Jet Airways gebruikt nu nog Brussels Airport als vaste tussenstop op enkele routes vanuit India naar Noord-Amerika. Die rol zou dan worden overgenomen door Schiphol.

Etihad heeft geen enkel plan om een aandeel te nemen in KLM, zei Hogan op de persbijeenkomst over de samenwerking tussen deze twee vliegmaatschappijen. Etihad en KLM voeren sinds 15 mei onder elkaars codes vluchten uit tussen Schiphol en Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten.

Dankzij de samenwerking heeft KLM onder KL-code zes Etihadbestemmingen vanuit Abu Dhabi toegevoegd in het Verre Oosten en Australië. Etihad heeft via Schiphol het routenetwerk uitgebreid met twaalf nieuwe bestemmingen met EY-code, voornamelijk in Groot-Brittannië en Scandinavië.

Topman Peter Hartman van KLM meldde dat de samenwerking met Etihad heel goed gaat. “We werken pas vier maanden samen, maar we boeken veel vooruitgang.” In korte tijd zijn al tienduizend passagiers op de gezamenlijke bestemmingen geboekt, aldus Hartman.

Delta
Etihad wil graag ook samenwerken met Delta Air Lines, de Amerikaanse partner van Air France-KLM. Daarover vinden gesprekken plaats. Hogan beklemtoonde dat Etihad niet zal toetreden tot SkyTeam of een andere luchtvaartalliantie. “Het gaat alleen om bilaterale vormen van samenwerking. We willen flexibel zijn.”

Hartman kan zich voorstellen dat Etihad niet wil toetreden tot een alliantie. “SkyTeam brengt traditionele luchtvaartbedrijven veel voordelen. Maar meer en meer nieuwe bedrijven willen alleen bilateraal samenwerken. Een alliantie brengt voordelen met zich mee, maar ook beperkingen.”

Etihad heeft enige tijd geleden ook een wetleaseovereenkomst afgesloten met KLM voor het gebruik van een Boeing 747-400 Freighter. Dit vliegtuig verbindt de twee cargohubs van Schiphol en Abu Dhabi, en verhoogt ook de capaciteit op Frankfurt, Hongkong en Dhaka.

Door Richard Mooyman

  • NuJijNuJij
  • HyvesHyves
  • GoogleGoogle